معرفی سامانه تاکتیکال دفاع هوایی جدید ایران

سالها بود پیرامون موضوع درخواست رسمی وزارت دفاع ج.ا.ا ایران از روسیه مبنی بر خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ بحث های ضدونقیض فراوانی در رسانه های جمعی ، محافل سیاسی و نظامی مطرح می گشت. بارها و بارها مقامات نظامی ج.ا.ا خواستار تحویل این نوع از سیستم های موشکی ضد اهداف هوایی از سوی روس ها شده که هر بار با پاسخ های تعریف نشده ای از سوی آنها مواجه گشتند.روس‏ها همچنین درباره نیروگاه بوشهر هم بارها اقدام به تعویق فنی نموده و از ادامه انجام تعهدات خود سرباز زدند . اما با نگاهی به گذشته و تاریخ سیاسی ایران خواهیم دید که این روند همواره نسبت به کشور ما دنبال می شده است و اکنون هم مانند گذشته! دشمنان همان دشمنانند.ادامه…

 و لی با این تفاوت که اکنون اگر اهمال کاری از طرف آنها صورت گیرد توان ما به اندازه ایست که نیازهای خود را در سطوح مختلف برطرف نماییم. اما در اینجا توجه شما را به گفته های نا معقول یکی از مقامات ارشد ارتش روسیه در مصاحبه ای سیاسی جلب می کنیم که عنوان کرده بود ، که ایرانی‌ها هنوز هم از سیستم‌های دفاعی فرسوده زمان شاه استفاده می‌کنندوبه لحاظ فنی، ایران بسیار عقب مانده است و نمی‌توانند موشک های اس-۳۰۰ و یا مشابه آن را تولید کنند !!.»؛ اینها سخنان کارشناسان روسیست که درصدد تخطئه توان دفاعی ایران برآمده‌اند. واین درحالیست که خود آنان و غرب حداقل به توان تولید صنعتی و تکنولوژی در ایران حداقل در مقیاس نظامی اعتراف کرده اند اخیرا نیز در پاسخ به این اظهارات مشابه ، “علاء الدین بروجردی” رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران قبلا هشدار داده بود که در صورت اینکه روسها به تعهدان خود در خصوص تحویل سیستم های موشکی “اس-۳۰۰″ به ایران عمل نکنند، ایران بدون تردید اقدام به ساخت این سیستم های در داخل خواهد کرد. و ما نه تنها خواهیم توانست پیشرفته تر از آن بسازیم بلکه به عالم نشان خواهیم داد عیار غیرت ایرانی با این گفته ها سازگاری ندارد.

با این حال به سبب عدم تحویل و اتلاف وقت از سوی روسها با وجود انعقاد قرارداد تیمابین ، باعث گشت ،متخصصین و مهندسین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، با اتکا به قدرت طراحی داخلی، اقدام به طراحی و ساخت یک نوع جدید از سری سامانه های موشکی ضد هوایی نمود که مشابه سیستم موشکی اس ۳۰۰ روسیست نمایند ، که این اقدام مهم وزارت دفاع از لحاظ سیاسی امنیتی،۳ نکته را یادآور می گردد : ۱ – اولا جمهوری اسلامی ایران دارای پتانسیل طراحی و تولید صنعتی بالایی از تکنولوژی ساخت تسلیحات نظامی از نوع استراتژیک و تاثیر گذار در موازنه قدرت بوده و اینکه دیگر نمی شود با این کشور اقدام به بازی سیاسی نمود ۲- دوما هر گونه عدم همکاری تکنولوژیک از سوی کشورهای صاحب قدرت با جمهوری اسلامی ایران منجر به خودکفایی کشور در زمینه های تولید خواهد شد ۳- و سوما جمهوری اسلامی ایران، اکنون وارد مسیری شده است که حداکثر تا کمتر از یک دهه آینده کنترل سیاسی امنیتی منطقه را بر عهده خواهد گرفت .

به هر حال تولید این سامانه موشکی حدودا ۳ سال به طول انجامید ، که سرانجام در رمراسم رژه یگانهای گوناگون ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم امام خمینی (ره) به نمایش در آمده و موجب تعجب فراوان مقامات روسی ، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی گشت.

سامانه تاکتیکال دفاع هوایی ، یک سیستم دفاع هوایی با توان کار مناسب و در هر نوع شرایط آب وهوایی قابل عملیاتی می باشد .به گفته وزیر دفاع تمام جزئیات سامانه در داخل تولید شده که دارای سه رادار و موشک بومی با برد بالای ۴۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۰ کیلومتر با قدرت مانور بسیار بالا و کاملا بومی تمی باشد. این سامانه توانایی حمله به هواپیمای شکاری و موشکهای متوسط یرد را دارا می باشد . هر کدام از لانچرها ی این سامانه موشکی ،قابلیت شلیک ۴ فروند موشک را دارا بوده و خطای هدفگیری آن به دلبل هدایت هوشمند و کنترل تلوزیونی نزدیک به صفر می باشداست. همچنین در این سامانه امکان رهگیری موشکهای زمین به زمین نیز میسر می باشد ، اما ماموریت اصلی آن ، رهگیری و انهدام جنگنده های مهاجم تعریف شده است.

لازم به ذکر است که از لحاظ درجه بندی سطوح قدرت نظامی ،در اختیار داشتن سلاح های استراتژیکی همچون این سامانه دفاع هوایی، به راحتی توازن ژئوپلتیکی ایران را حداقل در مقیاس منطقه خاور میانه را تغییر خواهد داد . منظور از سلاح استراتژیک در جغرافیای سیاسی ، سلاحیست که دارای توان تاثیر گذاری در سطح بین المللی باشد .

این سیستم ضد هوایی به همراه سیستم های دفاع موشکی ، تحت عناوین ، او پی ۱- هاگ- استرالا۳ -موشک انداز سهند ۲- موشک انداز میثاق ، توپ ضد هوایی سماوات -سیستم موشکی تورام ۱ ، موشکهای ضد هوایی و میان برد شاهین – سیستم موشکی راپیر – موشکهای اس ۲۰۰ ، اس ۲۵۰ های بومی سازی شده ، موشکهای ان.۳۰ ، موشک ضد هوایی صیاد و… ، قدرت دفاعی ورزمی مناسبی را در اختیار کشور قرار داده است ، به طوریکه به گفته کارشناسان نظامی . اکنون سازمان رزم پدافندی ایران ، یکی از به روز ترین و دقیق ترین سیستم های دفاع هوایی جهان محسوب می گردد.


نظرات 1 + ارسال نظر
دانیال چهارشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:09 ب.ظ http://Danyal.ir

کلیپ این سامانه را دانلود کردم
بزنم ه تخته بد نبود ، در رابطه با اس سیصد هم شنیده ایم از کسی که دو سه عدد وارداتی از کشور ثالثی موجود هست تا بهینه سازی شود ..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد