انتشار اسناد محرمانه جنگ عراق و آمار جدید قربانیان غیر نظامی


سایت ویکی‌لیکس در یک افشاگری دیگر اسناد محرمانه‌ای را منتشر کرد

که نشان می‌دهد تعداد غیرنظامیان کشته شده در عراق به خاطر حمله نظامی آمریکا به این کشور بسیار بیشتر از رقمی است که تاکنون مقام‌های دولت واشنگتن اعلام کرده‌اند.اسناد نظامی منتشرشده نشان می‌دهد که حمله آمریکا به عراق باعث کشته‌شدن حداقل 285 هزار نفر شده است که از این میان 109 هزار نفر کشته شده‌اند. این اسناد محرمانه ثابت می‌کند که بیش از دو سوم کشته شدگان غیرنظامی هستند که حملات هوایی آمریکا نقش اصلی را در کشتار آنها داشته است.

سایت ویکی‌لیکس در بزرگ‌ترین افشاگری اسناد محرمانه در تاریخ آمریکا بیش از 400 هزار صفحه سند محرمانه نظامی را در اختیار رسانه‌های مختلف قرار داده است. براساس این اسناد، در بین غیرنظامیان کشته شده عراقی، زنان باردار، افراد سالخورده، کودکان و حتی بیماران روانی هم وجود داشته‌اند که به شکل‌های مختلف از جمله تیراندازی‌ در مراکز ایست و بازرسی و حملات جنگنده‌های آمریکایی در عراق کشته شده‌اند.

این افشاگری در حالی از سوی مسئولان این سایت صورت گرفت که وزارت دفاع آمریکا پیش از این با هشدار درباره احتمال در معرض خطر قرار گرفتن جان نظامیان آمریکا خواستار جلوگیری از انتشار این اسناد شده بود. بیشتر اسناد منتشرشده گزارش‌های نوشته شده توسط افسران نظامی آمریکا از ابتدای سال 2004 تا ژانویه سال 2010 را شامل می‌شود.

سایت ویکی لیکس پیش از این هم اسناد محرمانه مختلفی را منتشر کرده است. هر چند مقام‌های وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) صحت این اسناد را هیچگاه تایید نکرده‌اند اما بیش از 100 تحلیلگر این وزارتخانه اکنون مسئول بررسی اسناد افشا شده هستند. مقام‌های دولت آمریکا هر چند از انتشار اسناد محرمانه به‌شدت انتقاد کرده‌اند اما تاکنون صحت این مدارک از سوی آنها رد نشده است.

مقام‌های کشورهای شرکت‌کننده در حمله نظامی به عراق همواره از اعلام آمار دقیق غیرنظامیان کشته شده در این کشور امتناع می‌کنند. گروه شمارشگر اجساد عراق که سازمانی خصوصی در لندن به‌حساب می‌آید اعلام کرده است که اسناد منتشرشده توسط مسئولان ویکی‌لیکس کشتار حداقل 15 هزار غیرنظامی دیگر علاوه بر آمار این گروه را برای آنها ثابت کرده است.

این گروه اکنون از کشته شدن بیش از 122هزار غیرنظامی در عراق به خاطر حمله نظامی آمریکا خبر داده است. براساس اسناد سایت ویکی‌لیکس ماه دسامبر سال 2006 خونبارترین ماه در عراق به حساب می‌آید که طی آن 5183 نفر کشته شده‌اند که 4هزار نفر از آنها غیرنظامی بوده‌اند.

اسناد محرمانه جنگ آمریکا همچنین از موارد متعدد قتل غیرنظامیان در حملات نیروهای شرکت امنیتی بلک واتر آمریکا در عراق از جمله حمله سپتامبر 2007 در میدان النسور بغداد خبر می‌دهد که طی آن 7 عراقی کشته و 18 نفر زخمی شدند. براساس اسناد مذکور، 14 مورد دیگر حملات بلک‌واتر نیز ثبت شده که طی آن 10 عراقی کشته و 7 نفر دیگر زخمی شدند.

در اسناد منتشر شده توسط ویکی‌لیکس همچنین گزارش‌های مختلفی درباره شکنجه و آزار زندانیان عراقی در زندان‌های این کشور با اطلاع نیروهای آمریکایی منتشر شده است.این در حالی است که انتشار این اسناد محرمانه درباره جنگ عراق خشم مقام‌های آمریکایی را به‌دنبال داشته است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته انتشار این اسناد را محکوم کرد و گفت: این اقدام، سربازان و نیروهای آمریکایی را که در عراق فعالیت می‌کنند با خطر روبه‌رو می‌سازد و امنیت ملی آمریکا و امنیت کسانی را که با آنها در عراق همکاری می‌کنند، تهدید می‌کند.

جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم انتشار این اسناد را شرم‌آور خواند و اعلام کرد که این مسئله می‌تواند به‌صورت بالقوه امنیت ملی آمریکا را زیر سؤال ببرد. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم نسبت به پیامدهای ناشی از انتشار اسناد محرمانه جنگ آمریکا علیه عراق هشدار داده و ضمن ابراز تأسف نسبت به این مسئله تاکید کرد: انتشار این اسناد پیامدهای منفی برای امنیت افراد ذیربط این اسناد به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که کامل الامین، سخنگوی وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد:این اسناد حاوی مسائل غیرمنتظره‌ای نبوده است، زیرا ما پیش از این به وقایع بسیاری در این زمینه از جمله در زندان ابوغریب اشاره کرده بودیم که در همه آنها نیروهای آمریکایی دخیل بودند.

جولیان اسانج، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس روز گذشته با دفاع از این افشاگری واکنش‌های مقام‌های آمریکا را فریبکاری خواند و اعلام کرد که این اسناد واقعیت‌های جنگ عراق را نشان می‌دهد. مسئولان این سایت اعلام کرده‌اند که به‌زودی 15 هزار سند جدید دیگر از جنگ آمریکا در افغانستان منتشر می‌کنند.

برچسب: Terrorists ، Human Rights ، America ، Nobel Peace Prize ، Crime ، Assault ، Betrayal ، American Soldier ، Wild animals

نظرات 1 + ارسال نظر
؟ شنبه 25 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:01 ب.ظ

شما به کیا رمزو میگین؟
منم رمز میخوام

مطالب رمز گذاشته شده خصوصیست ُرمزش رو فقط خودم دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد