خورشید


خورشید، گوی غول پیکر درخشانی در وسط منظومه شمسی و تامین کننده نور، گرما و انرژی های دیگر زمین است. این ستاره به طور کامل از گاز تشکیل شده است. بخش بشتر این گاز از نوعی می باشد که به نیروی مغناطیسی حساس است. این نوع از گاز به خاطر همین حساسیت، بسیار خاص می باشد. دانشمندان به آن پلاسما می گویند.
8 سیاره و قمرهایشان، ده ها هزار خرده سیاره و چندین تریلیون شهاب سنگ به دور خورشید در گردشند. خورشید و همه این اجرام در منظومه شمسی می باشند. زمین با میانگین فاصله تقریبی 149.600.000 کیلومتر از خورشید در حرکت است.

شعاع خورشید (فاصله بین مرکز تا سطح آن) حدود 695.500 کیلومتر، تقریبا 109 برابر شعاع زمین است.

قسمتی از خورشید که ما می بینیم دمایی حدود 5500 درجه سانتیگراد دارد. ستاره شناسان دمای ستارگان را با واحدی به نام کلوین (Kelvin) اندازه گیری می کنند و به طور خلاصه آن را K می نویسند.  یک کلوین دقیقا برابر با 1 درجه سلسیوس یا 1.8 درجه فارنهایت است، اما تفاوت واحد کلوین با واحد سلسیوس در  نقطه شروع آنهاست. مقیاس واحد کلوین از صفر مطلق که برابر است با 273.15 – درجه سانتیگراد آغاز می شود. بنابراین دمای سطح خورشید 5800K و دمای هسته خورشید بیش از  15میلیون K می باشد.

انرژی خورشید به واسطه واکنش های ترکیبی اتمی در اعماق هسته آن تامین می شود. در یک واکنش ترکیبی دو هسته اتم با یکدیگر همراه شده و هسته ای جدید را به وجود می آورند.

این ترکیب با تبدیل اجزای هسته به انرژی، تولید انرژی می کند. خورشید مانند زمین مغناطیسی است. دانشمندان با در نظر گرفتن میدان مغناطیسی یک جرم، خاصیت مغناطیسی آن جرم را تشریح می کنند. میدان مغناطیسی محدوده ای است که از همه فضای اشغال شده توسط یک جرم و بیشتر فضای پیرامون آن شامل می شود.

دانشمندان محدوده ای که در آن نیروهای مغناطیسی شناسایی می شوند(مثلا به وسیله قطب نما) را میدان مغناطیسی می نامند. فیزیکدانان خاصیت مغناطیسی یک جرم را بر اساس قدرت میدان مغناطیسی آن توصیف می کنند. این قدرت برابر است با نیرویی که یک میدان مغناطیسی بر یک جسم مغناطیسی مانند سوزن قطب نما اعمال می کند. قدرت میدان مغناطیسی عمومی خورشید تنها دو برابر قدرت میدان مغناطیسی زمین می باشد. ولی میدان مغناطیسی خورشید در مناطق کوچکی به شدت متمرکز است، با قدرتی معادل 3000 بار بیشتر از اندازه میدان مغناطیسی عمومی آن.  این مناطق شکل دهنده ساختمان خورشید و به وجود آورنده ترکیبات سطح و اتمسفر آن یعنی منطقه ای که ما می بینیم می باشند. مناطق نسبتا سرد و لکه های خورشیدی، فوران های بسیار دیدنی که به آنها زبانه های خورشیدی می گویند و شعله های تاج خورشید، شکل کلی سطح خورشید را ایجاد می نمایند.

زبانه های خورشیدی شدیدترین انفجار و فوران در منظومه شمسی می باشند. سپس شعله های تاج خورشید که دارای شدتی کمتر از زبانه ها و محتوی مقدار بسیار زیادی ماده می باشند. تنها یک فوران در تاج خورشید می تواند حدود 20 بیلیون تن ماده را در فضا پخش کند. یک مکعب از جنس سرب که هر ضلع آن برابر با 1.2 کیلومتر است می تواند چنین جرمی داشته باشد.

خورشید 4.6 بیلیون سال پیش متولد شد و سوخت لازم برای اینکه تا 5 بیلیون سال دیگر به همین صورت باقی بماند را دارد.  پس از آن اندازه خورشید آنقدر بزرگ می شود تا اینکه به نوعی از ستاره به نام غول سرخ تبدیل می شود. در آن هنگام  لایه های بیرونی خود را با فراافکنی از دست می دهد. با فرو ریختن آنچه از خورشید باقی می ماند، به جرمی با نام کوتوله سفید تبدیل می شود و آرام آرام روشنایی خود را از دست می دهد و سرانجام وارد دوره جدید زندگی خود، به شکل یک جرم کم نور و سرد که گاهی به آن کوتوله سیاه می گویند، می شود.

وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ

و خورشید (نیز براى آنها آیتى است) که پیوسته بسوى قرارگاهش در حرکت است؛ این تقدیر خداوند قادر و داناست.

وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ

و براى ماه منزلگاه‏هایى قرار دادیم، (و هنگامى که این منازل را طى کرد) سرانجام بصورت «شاخه کهنه قوسى شکل و زرد رنگ خرما» در مى‏آید.

لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ

نه خورشید را سزاست که به ماه رسد، و نه شب بر روز پیشى مى‏گیرد؛ و هر کدام در مسیر خود شناورند.(38-40 یس)

نظرات 12 + ارسال نظر
دانیال دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:20 ب.ظ http://www.danyal.ir

ماشالله خورشید !!!!

دانیال دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:22 ب.ظ

به نظر حقیر خورشید و همه اجرام آسمانی معجزه خالق هستند ولی به حسب تکرار و عادت چشم بینای بشر آن را قدر نمیداند

علاقه خاصی به آسمان دارم ،وسعتش من رو به فکر میبره و عظمتش کوچکم میکنه و نگاه به امتدادش تنهاترم میکند.
حق با شماست

س دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:55 ب.ظ http://eisila.parsiblog.com

پست داغی گذاشتید. گرم شدیم.
کره ی عجیبیست. یادم می آید خوابگاه پنج طبقه ی دانشگاه مشهد از پنجره ی طبقه ی چهارم سحر به صدای تسبیح بلبل ها بیدار می شدم و بعد از نماز می آمدم کنار پنجره خورشید را نگاه می کردم. آنقدر که حتی دانه های سیاهی را درونش می دیدم ! نمی گفتم چشمام کور میشه؟!!! خدای نکرده !
حالا یک نظرهای معادی!! هم دارم در رابطه با خورشید! شاید نگم بهتر باشه.

آلبرت انیشتین میگه
اگر می خواهید خدا را ببینید به علم نجوم روی آوردید.

زهرا چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:16 ب.ظ http://sheydayevesal.blogfa.com

سلام
ممنون، استفاده کردم.
با مطلب جدید منتظر حضورتان هستم

علیک سلام
حتما سر می زنم

سعادت یار یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:12 ق.ظ http://eisila.parsiblog.com

چقدر کار لطیفی کردید!! پشت خورشید، در فضایی آسوده، به راحتی یک نگاه خنک و ناب و نغز، نشسته ام به فراغ دل و آرامش خیال!!!
سپاسگزارم نهایت لطف را معنی کردید! می دانید در نگرش من به خورشید، معادی بود که مرا به حیرت کشانده بود و هراس داشتم اگر ملکوتی نباشم باید در داغنای کره ای آتشین به اتمام برسم!!! و این کار شما نشانم داد که می شود بعد از بازگشت!! به تفریح روح! در آسوده جایی اتراق کرد!!!
چقدر متانت و هنر به ذهنم سرازیر کردید متشکرم.

داود و شب و تنهایی و سینه سوخته و دل شکسته و قلبی مالامال درد و دستان لرزان و یک صحرا مهربانی و لطافت و یک دریا تشنگی و یک س

س یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:19 ق.ظ http://eisila.parsiblog.com

البته من این عکس را از جایی گرفته بودم عیب ندارد؟
مرا می بخشد؟

دلیل نمی شود شما عکس را از هر جا گرفتید صاحب عکس آن فلان شخص باشد.
او صاحب این عکس نیست.

سهبا دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 09:38 ق.ظ http://sayehsarezendegi.blogsky.com/

از عجایب خلقت آن است که در ورای داغی و درخشانی خورشید سوزان ، سنجاقکی ببینی که بر برگی از گلهای نیلوفر مرداب آرامش می جوید ، یا که نه پروانه ای رنگین بال بر قاصدکی که از دیار دوست می آید و به دیار دوست می رود در نیلگون آسمان فیروزه ای خیال می نشیند ! زیباست اینهمه اندیشه های زیبانگر آفریده آفریدگار بی همتا !

سلام برادر بزرگوار . چشم به راه پست ماندیم تا که پرچم صلح و چای معطر به عطر حقیقت را برایمان بیاورد ، اما دریغ .....

به به
از سرصبح که بنده نشستم پشت این کامپیوتر ،نسیم خوشی را احساس کردم که گویی از آن شما بود.
خوش آمدید
مثل اینکه آن چای و دستمال سفید خیلی به مذاق شما خوش آمده ،مخصوصا اینکه آن چای را از دست ما گرفته باشید.
این قلب برادرت مهربان تر و رقیق تر از خیال شماست که متهمش کنید به این ناملایمات.
خواهرم
اگر سر نمی زنم شما به حساب سهل انگاری ما و دل مردگیمان بگذارید و الا این نگاه من رحیم است.

سهبا دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:15 ب.ظ http://sayehsarezendegi.blogsky.com/

نگاه ساجد نشسته بر سجاده دعا اگر مهربان نباشد که وا مصیبتا !‌ اما آخر برادر بزرگوارم ، کجای سخن من نشانه ای از اتهام به ناملایمات در قلب مهربان شما داشت ؟ به علاوه از هر کس توقع دلمردگی داشته باشم ، از کسی که نگاهش به ژرفنای هستی است و عمق رازهای آفرینش را در می یابد ، چنین توقعی ندارم ! سهل انگاری که درد مشترک همه ماست ....

از من چه توقعی داری وقتی که در میان جمعیتی دل مرده و قلوبی سنگی شده و چشمانی تاریک زندگی میکنم.
گفتید که منتظر پست ماندید أما دریغ ...
من هم عرض کردم ....

س دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:54 ب.ظ

قطره های درخشان باران مهربانی و دیانت و تقوای شما، قلوب سنگی آنان را قطره قطره!! نرم می کند. مطمئنم.
اکنون زمانه ی بازی قلبهای سنگی نیست! زمان شکفتن گل های نجابت از هرسمت و سوی تخته سنگهای صحراها و دشت هاست!

مهربانم
در جایی که اینقدر قلبها سنگ شده که حرف نورانی و دل نشین رهبری به قلب پر از حجابشان وارد نمی شود ، و بجای ریختن اشک برای ارباب بی کفن می گویند مگر بچه شش ماهه هم آب می خورد ، با این قلبها داود چه کند؟!!

س دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:35 ب.ظ

به جز تاسف از این جمله!! چه بگویم؟
تقصیر از بزرگترهایی است که به مهر، نجوای لالایی تار و حنجره ی ربابی!! علی اصغر را ترجمه نکرده بودند برای برخی شیرخوارگان نسلی گذشته و نسلی نشسته!!

هدایت برای خداوند است.
تو سهمت را بگیر و برو و بقیه اش را به بقیه خدا بسپار.

س چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:25 ب.ظ

چقدر سر درگم بودم متوجه جایگزین کنید نشدم!!! حالا خوب شد کامنت را نگه داشته بودم دوباره خواندم! ممنون تصویر اهدایی شما را جایگزین کردم.

خواهش میکنم

ملیکا جمعه 28 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:13 ب.ظ

ممنون.خیلی تو درسام کمک کرد

خواهش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد