بداء

بسم الله الرحمن الرحیم 

قرار بود که یک ابر بیقرار شود

در آسمان بوزد مدتی بخار شود

 

سه سال بعد بیاید سه بار پی در پی

ببارد و برود ، کوه ، نو نوار شود

 

و زندگی بکند مثل این همه دختر

و عقد دائم یک مرد خواستگار شود

 

قرار بود همین دامنی که میبینید

بجای اینکه بسوزد و پر غبار شود

 

فقط برای لباس عروسی اش باشد

نه که کفن شود و زینت مزار شود

 

و در ادامه ی سیر تکاملی خودش

الهه ی حرم رب روزگار شود

 

قرار بود ، ولی نه بداء حاصل شد

که او عروسک زنجیر نابکار شود

 

خدا نخواست عروسی کند بزرگ شود

خدا نخواست که خانوم خانه دار شود

یاعلی

نظرات 7 + ارسال نظر
زهرا شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:20 ق.ظ

سلام
اول معنی بداء چی هست؟

علیک سلام
البداء هو الظهور بعد الخفاء

بداء یعنی ظاهر شدن بعد مخفی بودن ..مثلا اگر یک مسئله ای نزد مردم مخفی باشد و سپس این مسئله آشکار شود می گویند بداء حاصل شد
یا مثلا انسانی راهی را می رفته سپس متوجه می شود این راه اشتباه است سپس بداء برایش حاصل می شود و مسیر را عوض میکند.
و دوم ....

س شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:41 ق.ظ http://eisila.parsiblog.com

بداء یعنی امیدواری به آثار نیک اعمال و دعای خالص برای دفع بلا
یا تفاوت زندگی بر پایه ی کارهای درست و نادرست را متکلمان، بداء می گویند.
از نظر لغوی بله یعنی آشکار شدن.
« بدا لی من امرک بداء ای : ظهر لی »

آگاهی تازه ای در بابی . کشف کردن چیزی که از پیش مجهول بوده است.مفهوم بداء در کارهای خداوند، این است که خدا آزاد مطلق است و هرچه بخواهد انجام می دهد.
بداء به گفته ی ابن بابویه رد سخن یهود است. کسانی که بداء را نمی پذیرند( یعنی خدا هر چه بخواهد انجام می دهد و آشکار می کند) افرادی که این قول را نپذیرند تحت تاثیر یهودیان هستند.

نزد امامیه بداء به معنای تغییر تقدیر مشروط از سوی خداست به نسبت اعمال شایست یا ناشایست.( ر . ک . تصحیح الاعتقاد ، ص ۲۵) البته من از کتاب انتقادگونه ای بر مثنوی نگرشی بر اندیشه های مولوی نوشتم. قبلا حفظ بودم ولی یادم رفته بود. دوباره مراجعه کردم.
پس این که بر اثر دعا و کارهای نیک امید هست که خدا تقدیر بد را بگرداند و نیکی را آشکار کند، بداء است. جمله ی خلاصه ی من این آخری بود.

آن تعریف در پاراگراف اول را از کجا آوردید؟
البته در بعضی جاها تشریح سرکار نیاز به توضیح بیشتر دارد.

س شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:47 ق.ظ

چهره ی عاطفی استاد از پس واژه های شعرش آشکار است.
متشکر

دقیقا مثل شما

زهرا شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:02 ق.ظ http://sheydayevesal.blogfa.com/

دوم رو بعد میگم...

س شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:35 ق.ظ http://eisila.parsiblog.com

من با استفاده از کتاب
« نگرشی بر اندیشه های مولوی» نوشته ی دکتر جلیل مشیّدی نوشته ام.
این سیری بر اندیشه های کلامی درس خیلی سختی بود ما گذراندیم. خیلی مطالبش فرّار است باید دوباره بخوانم.
هر جای تعریفم نیاز به توضیح داشت بگویید توضیح و شرح و تفسیر!!! کنم.

طبق مثال دومی که برای بداء ذکر کردم تنها در مورد بندگان خداوند ممکن است . چون لازمه بداء به این معنی جهالت است که جهالت به هیچ عنوان در مورد خداوند صادق نیست
لکن شعیه معتقد است برای خداوند هم بداء وجود دارد اما این بداء به معنی روشن شدن بعد از مجهول بودن نیست بلکه به معنی ظاهر ساختن بعد از مخفی بودن است .
البته تعابیر دیگری هم وجود دارد که توضیح آن از حوصله بنده خارج است

زهرا یکشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:01 ق.ظ http://sheydayevesal.blogfa.com/

سلام
من چند بار خوندم ولی نفهمیدم. یعنی مفهوم این شعر رو نگرفتم.

من رو یاد منبرهای ایشون انداختی ،هر وقت منبر میرفتند خیلی ها می گفتند ما نمی فهمیم.
من یادم نمیاد غیر از معارف اهل بیت ایشون از چیزی صحبت کنند.تمام زندگیشون محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) بود.
اشعارشان را هم که نگاه میکنیم تماما درباره اهل بیت است و هیچ موقع غیر از اهل بیت چیزی نمی گفتند.
البته ،شاید قسمی از شعر معنایش روشن باشد اما اینها همش خیال باطل است ،معانی اشعار ایشان را فقط خودشان می توانند تفسیر کنند نه داود.
البته بنده می گویم نوری در اشعار ایشان است ،که بخوانید و بهره ببرید.

سید عبدالرضا رضوی چهارشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 09:36 ق.ظ

سلام . از خود ایشان شنیدم که این شعر را از اشعارشان حذف کردند و تمایل ندارند که بیش ازین منتشر شود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد