آیت الله امجد: چه کنیم که از قرآن لفظی بیش نمانده است




خلاصه سخنرانی آیت الله امجد درباره ویژه گی ها و تاثیرات قرآن در افراد و جامعه

• قرآن نور است برای کسی که بخواهد ازآن استفاده کند ،
• قرآن تبیان کل شیء است یعنی قرآن دارای کلیاتی است که برای سعادت بشر کافی می باشد ( ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم )
• اگر انسان با قرآن آشنا شود و قرآن را به عنوان شناسنامه خودش و به عنوان کلام خدا بخواند نورانی می شود و قرآن او را بالا می برد (اقرا وارق). ما از علامه طباطبائی پرسیدیم: قرآن را چگونه بخوانیم ایشان فرمودند: "قرآن کلام خدا است"، اگر انسان بداند که قرآن کلام خداست و به این اقرا و ارق توجه داشته باشد ترقی می کند و بالا می رود.
• برای فهمیدن کلام باید متکلم را شناخت.
• ما باید آنقدر قرآن بخوانیم تا بفهمیم که قرآن کلام خداست.
• قرآن کد عالم هستی یعنی شرح عالم هستی است، اگر کسی با قرآن آشنا شو با تمام اسرار هستی آشنا می شود و به قله اعلی انسانیت می رسد به عنوان مثال آقای وفایی شوشتری وقتی در نجف بودند به یک نفر نامه می نویسند که چرا فلان شب نماز شبت را نخواندی ( ریزبینانند در عالم هستی واقفند از کار هر کسی) اینها همه مربوط به نورانیت قرآن است اگر انسان با قرآن کریم انس پیدا کند به جایی می رسد که همه چیز را می داند.
• هر آنچه که سعادت بشر را تامین می کند در قرآن وجود دارد قرآن کد و رمز عالم هستی است.
• قرآن نور است نور هم ظاهر است وهم ظاهرکننده (مظهر) . عمل به قرآن باعث نورانیت می شود ماهم باید با آن سنخیت داشته باشیم تا قرآن را بفهمیم.
• قرآن در همه شئون خود مستقل است و وابستگی به غیر خود ندارد ، در اصل سندیت و حجیت، و در دلالت ظواهر و الفاظ احتیاج به هیج جای دیگر ندارد و در ارائه خطوط دین از قطعیات است .
• خواندن قرآن باید ما را بالا ببرد.
• قرآ ن درس تربیت است.
• قرآن رابه عنو ان توسل به خدا بخوانیم. وقتی که یک رعیت نامه سلطان را برایش می خواند شاه به او جایزه می داد، ما هم وقتی که قرآن می خوانیم ازخدا جایزه بگیریم.
• هرچه انسان بالاتر برود با نور قرآن بیشتر آشناتر می شود ولی شرطش این است که انسان طهارت داشته باشد، شرطش تشخیص کان ی*** نیست چون این مطالب را همه می توانند بفهمند چه طاهر باشند و چه نباشند ولی کسانی قرآن را خوب می فهمند که طاهر باشند.
• خدا به پیغمبر می‌فرماید: قرآن را بخوان و به وسیله قرآن مردم را تزکیه کن تا مردم قرآن را بفهمند و ما هم باید به دنبال پیغمبر برویم و تنها هدف باید دعوت به خدا باشد. نباید انتظارداشت که انسان‌ها همه درفهم قرآن یکسان باشند، انسان‌ها مانند معدن‌های طلا و نقره هستند؛ هر کدام یک خاصیتی دارند.
• هرچه آدم با قرآن انس بگیرد بیشتر بالا می رود و ظهور و بروز اخروی او نیز بیشتر می شود .
• قرآن عقل آدم را روشن می کند.
• قرآن تنها کتابی است که اگر هزاران مرتبه بخوانی خسته نمی شوی ،
• اگر به ما می گفتند که یک کتاب در کره مریخ وجود دارد که هم نور است و هم تبیان آنوقت ما می رفتیم تا ببینیم آن کتاب چیست .
• باید سراسر قرآن را با هم نگاه کرد و نباید فقط یک تکه از آن را خواند.
• ممکن است که یک آیه به تنهایی مطلبی را به ما بفهماند وگاهی هم ممکن است چند آیه باهم مطلب را بفهماند بهر حال قرآن خودش را به ما می فهماند.
• قرآن حجیت ذاتی دارد وقتی آیات قرآن جمع بندی شود، قرآن حجیت تام و قطعی دارد و با سنت قطعی مخالفت ندارد وقتی در سنت اختلافی پیدا شد آنگاه باید به قرآن مراجعه نمود چون قرآن سنت قطعی است.
• دو کار وظیفه ما است : تلاوت و مطالعه ظاهر قرآن، فهم آیات و تدبر در قرآن
• تلاوت قرآن شفاست، اگر ناراحت شدید با قرآن ناراحتی خود را برطرف کنید. حتی اگر آن را نفهمیدید همین که آن را بدست بگیرید خدا فرج تان را می رساند .
• آدم هر چه بیشتر قرآن می خواند، بیشتر با آیات و اسماء آشنا می شود. اینگونه است که ظهور و بروزش نیز بیشتر می شود.
• هر چه قرآن را نگاه می کنی حتی یک ذره اشکال در آن نمی بینی ،عالم خلقت هم مانند قرآن می ماند ، یک ذره خلل در آفرینش نمی بینی ، یعنی اگر یک پرکاهی را از آفرینش برداری هیچ چیز در عالم نخواهد بود. عالم مثل تسبیح نمی ماند بلکه مثل عدد است اگر عدد شماره 5 یا عدد شماره 6 را برداری دیگر عدد نداری یا اگر عدد شماره 5 را برداری و 6 را جای آن بگذاری اعداد از بین می رود .
• قرآن جهان شمول است و دارای دو ویژگی است، یکی اینکه قرآن جهانی است و به زبان جهان سخن می گوید و یکی اینکه زبان فطرت است مانند آب که آب برای همه لازم است.
• مطالعه قرآن برای همه لازم است چون برای همه بشراست و باید زبان فطرت داشته باشد.
• قرآن برای همه ( للناس ) نازل شده است، ولی تنها متقین از آن استفاده می کنند ( للمتقین ).
• قرآن قابل فهم همگان است اما چه وقت به حقیقت آن می رسیم ؟ وقتی که قدم برداریم و حرکت کنیم که هر چه قدم برداریم روشنتر می شود .
• قرآن همیشه مصداق دارد. وقتی می گوید موسی و فرعون، نه اینکه دیگر تمام شده، یعنی اینکه ببین تو خودت موسایی یا فرعون !
• قرآن دارای دو جورمخاطب است، یکی مخاطب های عمومی و دیگری مخاطب های فرزانه و دانشمند. قرآن گاهی به صورت برهانی صحبت کرده، که دانشمندان از آن استفاده می‌کنند و گاهی به صورت تمثیل صحبت کرده که قابل فهم برای عموم می‌باشد. برهان تمانع را همه کس نمی‌فهمند، این برهان تمانع که معرکه آرای فلاسفه است را علامه طباطبایی یک جور معنا می کند ملا صدرا یک جور معنا می کند و علامه جعفری یک جور معنا می کند. ولی کسی نمی تواند با مَثَل مخالفت کند . مثلا برهان تمانع را می توان به صورت ساده اینگونه معنا کرد که اگر دو تا خدا داشته باشیم یک خدا می گوید بچه باید سفید باشد و یک خدا می گوید بچه باید سیاه باشد ، این خدا می گوید بچه باید بلند قد باشد و آن خدا می گوید بچه باید کوتاه قد باشد پس دعوایشان می شود، اگر هم این دو خدا باهم به توافق برسند این اشکال بوجود می آید که آیا این خدا به آن خدا نیازی دارد یا خیر، پس آن یکی چه کاره است ؟ اصلا آن خدای دوم کجاست و کدام کتاب و پیامبر را فرستاده است، خیلی ساده می شود حرف زد که هم جنبه علمی داشته باشد و هم ساده باشد، مطالب علمی را می توان به زبان ساده مطرح کرد ، کدام کتاب است که این جور باشد
• انسان باید دید علمی داشته باشد تا قرآن را بفهمد
• مطالب علمی را نباید به قرآن تحمیل کرد، تحمیل کردن مطالب علمی به قرآن را تفسیر به رای گویند.
• اگرعلم صددرصد به جایی رسید، می توان از آن برای فهم قرآن کمک گرفت مطالب علمی به عنوان شواهد قرآن هستند.
• خواندن علوم پایه وپاک بودن باعث می شودکه انسان قرآن را بهتر بفهمد.
• دانش هایی که ما داریم (مانند صرف و نحو و معانی وغیره) ما را قابل می کند که از قرآن استفاده کنیم.
• شهود و برهان و... همه با قرآن تطبیق دارد و همه یک مطلب واحد را می گویند.
• انسان باید ذهنش را از افکار خودش و دیگران خالی کند تا بفهمد که آیه قرآن چه می گوید.
• اندیشمندان هر علمی دارای زبانی هستند، فلاسفه یک زبان دارند ، ریاضی دانان یک زبان دیگر ، هرکس زبان خودش را دارد ولی قرآن اینطور نیست ، قرآن زبان عمومی بشر است.
• قرآن کتاب علمی محض نیست، کتاب غیر علمی هم نیست، کتاب ریاضی و فقه و منطق نیست، قرآن کتاب مبدا و معاد است کتاب هدایت است.
• آنچه در قرآن مهم است تربیت و اخلاق قرآنی است و پی بردن به چگونگی و کیفیت بسیاری از چیزها مهم نیست . مانند چگونگی پدید آمدن آسمان ها و یا کیفیت معاد که همه حکمای اسلام در مورد آن بحث کرده اند که قائل به معاد جسمانی هستند و هر کسی کیفیت و چگونگی آن را به گونه ای دانسته و البته این قبیل مسائل به درد ما هم نمی خورد، اعتقاد به معاد است که غیر قابل انکار است.
• هر جا داستان حضرت موسی علیه السلام را که در قرآن می خوانیم تازگی دارد، خدا به مادر موسی وحی نمود که اگر می ترسی بچه ات را در دریا بینداز ، انداختن موسی در دریا یعنی توکل به خدا ، نگهدارنده وحافظ این بچه خداست، این مطالب در قرآن آمده است ولی اینکه موسی کی شیر خورده و چند ماه شیر خورده در قرآن نیامده است ، چون اینها بدرد نمی خورد ، این داستانها را چرا خدا به ما گفته است ؟ آیا می خواسته افسانه بگوید ؟ خیر هر چه که بدرد ما می خورد در قرآن آمده است و آنوقت ما می رویم سراغ مطالبی که بدرد ما نمی خورد. از قرآن باید این را آموخت که قرآن چگونه بحث می کند ، امین بودن و قوی بودن را از داستان حضرت موسی در قرآن می توان فهمید .
• داستان حضرت موسی علیه السلام و خضر علیه السلام قوانین الهی را نشان می دهد، نه به حضرت موسی علیه السلام خرده گرفته شده و نه به حضرت خضر علیه السلام ، و این نشان می دهد ما باید بر ظواهر اتکا کنیم .
• اگر کسی هوا و هوس داشته باشد و بخواهد نظریات خود را به قرآن تحمیل کند این شخص نمی تواند قرآن را بفهمد.
• اینکه قرآن می گوید بر دلهایشان قفل زده اند ، قفل چیست همین خصوصیات اخلاقی می باشد همین کینه ها و خود پرستیهاست.
• قرآن ذی وجوه است و اگر نمی توانید معانی مختلف را بر آن حمل کنید ، آن معنی را که خوب و عقلانی است قبول کنید .
• در مورد قرآن کریم گفته شده قرآن وجوه معنایی مختلفی دارد ،اما توجه داشته باشیم که متکلم خداست و محدودیت علمی ندارد و مخاطب اصیل قرآن حضرت رسول (ص) است که در فهم معانی متفاوتی که منظور متکلم بوده مشکلی ندارد و ظرفیت آن را دارد . پس اگر متکلم لفظی بگوید و هزاران معنا را قصد کند ، مخاطب هم که رسول است هزار معنا را بفهمد ، دیگر اشکالی در رابطه با ذی وجوه بودن قرآن وجود ندارد . البته باید به این نکته توجه داشت که قرآن ذی وجوه است اما هرگز ایهام شعری در آن وجود ندارد. و همچنین با اینکه مخاطب اصیل قرآن حضرت رسول (ص) است ، اما این موضوع منافاتی با عربی مبین بودن (فهم همگانی) آن ندارد.
• بنا بر نظر علما الفاظ برای معانی عامه وضع شده است و معنای انتزاعی دارند ، مثلا چراغ یک معنای عام است . اول چراغ موشی بود بعد چراغ توری شد ، بعد برق آمد و ... اما همیشه چراغ یک معنای انتزاعی داشته است و بر همه اینها صدق می کند. گاهی الفاظ مشترک است اما معانی برداشت شده از آن متفاوت است ، مثلا یک قبیله به عین، چشمه و قبیله دیگر نقره و دیگری زانو اطلاق می کردند.
• مجموع قرآن برای همه مردم قابل فهم است ولی ممکن است برخی از مسائل و مطالب آن را همه افراد متوجه نشوند.
• آیاتی درقرآن وجود داردکه به آنها آیات محکم گفته می شود مانند آیه ((لاتدرکه الابصار هو یدرک الابصار))یعنی چشم او را نمی بیند ولی او چشم را می بیند آیاتی نیز وجود دارد مانند ((علی العرش استوی )) (یعنی بر عرش ایستاده است) که آیه متشابه است با ارجاع آیه متشابه به محکم می توان نتیجه گرفت که خدا ماده نیست پس عرش هم نمی تواند مادی باشد. عقل با محکمات متشابهات را تشخیص می دهد.
• در مورد تشخیص و عقل برهانی می توانیم بگوئیم: گاهی عقل چیزی را درک می کند و گاهی نیز موضوعی را عقلی می نماید یعنی اول صغری وکبری را درست کرده و سپس عقل آن را می فهمد، از طرف دیگر عقل همه چیز را نمی فهمد لکن آنچه فهمیدن آن برای بشر لازم است عقل درک می کند و در حقیقت مایه کار ما عقل است. با عقل دنبال حضرت صادق علیه السلام می رویم. عقل مهم است معجزه مهم نیست، چون حضرت موسی علیه السلام معجزه عصا را نشان داد ولی پیروانش با شنیدن صدای گوساله به دنبال گوساله رفتند. عقل برهانی انسان را از انحرافات نگه می دارد.
• قران تحدی (به مبارزه فراخواندن) دارد، یکی از تحدی های قرآن این است که اگر قرآن از جانب کسی غیر از خدا می آمد آنوقت قرآن دارای اختلافات و تناقضات می بود و بعد باید کسی می آمد و در خصوص تناقضات قرآن کتاب می نوشت ولی الان در قرآن تناقضی وجود ندارد ، تحدی قرآن فقط به فصاحت و بلاغت آن نیست ، چون در آن زمانی که قرآن نازل شد ، مردم به صورت طبیعی شاعر بودند ، و لذا در آن زمان فصاحت و بلاغت قرآن جلوه کرد تا مردم آن زمان خاضع شوند.
• قرآن یک کلمه (لن تفعلوا) دارد که همه را به زانو در می آورد یعنی اینکه ابدا نخواهید توانست مثل قرآن را بیاورید ودانشمندان درطول قرن ها نتوا نستند که یک آیه مانند آن را بیاورند. اعجاز قرآن دراین یک کلمه است خدا نمی فرماید که ما نمی گذاریم مثل قرآن را بیاورید (یعنی صرف) بلکه می گوید شما نمی توا نید مثل قرآن را بیاورید.
• معجزه علت طبیعی می خواهد و علل طبیعی بر اساس امکان است نه امتناع ولی چیزی که ضرورت دارد در معجزه غلبه ای است که به هیچ وجه نمی شود بر آن تسلط یافت .به عبارت دیگر وقتی اراده خدا باشد همه چیز ممکن است، اعجاز خرق عادت است اما هر خرق عادتی معجزه نیست ، معجزه استناد به علت غیر مغلوب دارد ،خرق عادت اعم از معجزه و کرامت و اهانت است ، خرق عادت را می توان مغلوب کرد ولی اعجاز را نمی توان مغلوب کرد اما معجزه هم علت طبیعی میخواهد و مستند به علت غالب غیر مقهور است.
• حالا برویم فکر کنیم که از خدا بهتر چه کسی است ؟ چرا از خدا فرار می کنیم ؟ مگر می خواهیم کجا برویم ؟ "انی توف*** ، انی تسرفون " قرآن داد می زند که کجا میروید ، سیر بیکران من الله و الی الله و فی الله تمام شدنی نیست . ما مسافریم و مسافر ابدی هستیم باید توشه هایی مطابق سفرمان جمع کنیم ، ما قرآن داریم پس دستمان پر است، قرآن قرآن، علیکم بالقرآن " کتاب انزلنا الیک لتخرج الناس ..."
• عجب نیست که بعضی از علما نمی گویند الله اعلم بلکه میگویند الله یعلم ، برای اینکه الله اعلم یعنی خدا بهتر می داند ولی من هم چیزی می دانم ، از این کلمه بوی علم نمی آید ، کتابهای علمی تکرار ندارد ولی قرآن تکرار دارد ، تکرار در کتب علمی سودمند نیست ولی در قرآن تکرار سودمند است. یکی از معجزات قرآن اسلوب خاص آن است و ربطی به کلام بشر ندارد ، هر کس به این اسلوب آشنا باشد می بیند که این کلام بشر نیست .
• ادبیات مقدمه است ، همچون پلکان است از آن که بالا رفتی دیگر نیازی به آن نداری ، اگرچه 14 قرن است که روی ادبیات کار کرده اند، اما ادبیات قرآن غیر از این ادبیات است .
• بچه مسلمان نباید پی الفاظ و قرائت های مختلف و ... برود . چه کنیم که از قرآن لفظی بیش نمانده است.
• برهان اثبات مطلوب است و نقض نقیض ، اگر سلب محمول از این موضوع امکان نداشته باشد با این عقل نمی توان تفسیر متن مقدس کرد.
• محبت خدا علم است. هر چه محبت به خدا بیشتر شود، توجه به او نیز بیشتر خواهد شد. توجه بیشتر محبت بیشتری را موجب خواهد گشت. همینطور است که یکدیگر را تشدید می کنند. رابطه علم و عمل نیز همینگونه است.
• رسولان در گرفتن وحی و رساندن و عمل به آن اشتباه نمی کنند .
• وحدت وجود یعنی هر کسی هرچیزی دارد مال خداست .
• داستان های قرآن نمی خواهد خصوصیات تاریخی را بگوید بلکه به ما درس عبرت می دهد .

ناوچه‌ موشک‌انداز سینا

با حضور وزیر دفاع؛
جدیدترین ناوچه‌ موشک‌انداز سینا به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران


جدیدترین «ناوچه‌ موشک‌انداز سینا» صبح سه‌شنبه طی یک آیین رسمی با حضور سردار سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، ‌امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از مقامات عالی‌رتبه‌ کشوری و لشگری به ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ناوچه‌ موشک‌انداز سینا که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آن را ساخته‌اند، در اسکله‌ منطقه‌ چهارم نیروی دریایی ارتش به آب انداخته شد و به طور رسمی به ناوگان این نیرو پیوست.

بر اساس این گزارش تمام مراحل طراحی و ساخت این ناوچه را به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های علمی و تحقیقاتی متخصصان داخلی انجام داده‌اند.

این ناوچه به بیش از یکصد سیستم راداری، موشکی ، توپخانه، ‌الکترونیکی، ‌مخابراتی و ... مجهز و از قابلیت بالایی در تحمل امواج سهمگین و حفظ تعادل شناوری برخوردار است.

هم‌چنین قابلیت واکنش سریع در مقابله‌ با تهاجم الکترونیک و ضدالکترونیک و برخورداری از سامانه‌های پیشرفته‌ ناوبری، ‌هواشناسی و سیستم هدایت تیر، از دیگر توانمندی‌های ناوچه‌ موشک‌انداز سینا محسوب می‌شود.

مسوولان حاضر در این مراسم اعلام کردند: صنایع دریایی جمهوری اسلامی ایران که دارای قدمت طولانی در تاریخ صنعت دریایی جهان است، با تولید و ارائه پیشرفته‌ترین تجهیزات مورد نیاز در این صنعت همواره کوشیده است در مسیر حفظ صلح و دوستی ایران با کشورهای همسایه و ایجاد امنیت پایدار در آب‌های شمال و جنوب کشور حرکت کند و این ناوچه‌ موشک‌انداز نیز در همین راستا ساخته و به آب انداخته شد.

پیروزی بزرگ هسته ای

بازتاب پیروزی بزرگ هسته ای ایران در رسانه های خارجی
تهران - رسانه های خارجی،دستاورد غرور آفرین جمهوری اسلامی و تزریق نخستین محموله سوخت هسته ای به قلب نیروگاه اتمی بوشهر را که با وجود فشارها و کارشکنی های غرب، روز شنبه انجام شد،به عنوان موفقیتی تاریخی برای ایران یاد کردند.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، صبح روز شنبه لحظاتی پس از آغاز عملیات سوخت رسانی به نیروگاه بوشهر،پایگاه اطلاع رسانی "شبکه خبری آسیا/ chanelnewsasia"، گزارش داد طبق اعلام مقامات ایران از جمله "علی اکبر صالحی"، اولین محموله سوخت هسته ای که از روسیه به ایران منتقل شده است، روز شنبه به قلب نیروگاه بوشهر تزریق شد، روند این تزریق تا 5 سپتامبر (14 شهریور) به پایان خواهد رسید و دو هفته پس از این تاریخ، نیروگاه بوشهر با 50 درصد ظرفیت اسمی اش شروه به کار خواهد کرد و برق تولیدی آن وارد تولید برق کشور خواهد شد.
این پایگاه اطلاع رسانی به نقل از صالحی خاطرنشان کرد، فعالیت این نیروگاه با حداکثر ظرفیت آن، شش تا هفت ماه طول خواهد کشید.
ایران اعلام کرده است که درصدد تولید حدود 20 هزار مگاوات برق از طریق غنی سازی اورانیوم است.
کار احداث نیروگاه بوشهر به دهه 1970 برمی گردد.

*پایگاه اطلاع رسانی "یاهو نیوز" نیز نوشت، اولین مرحله سوخت گذاری نیروگاه بوشهر درست در زمانی انجام شد که آمریکا امید داشت مانع از ادامه روند فعالیت ایران برای تولید برق مورد نیاز کشور شود.
براساس این گزارش، صالحی از تزریق سوخت به نیروگاه بوشهر به عنوان نماد مقاومت و شکیبایی ایران یاد و تاکید کرد، این نشان از آن دارد که اهداف هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.

*روزنامه آمریکایی "لس آنجلس تایمز" در رابطه با سوخت گذاری نیروگاه بوشهر نوشت،نیروگاه هسته ای ایران، یک گام به راه اندازی نزدیک تر شد.
به نوشته این روزنامه،کار تعبیه و بارگذاری میله های سوخت در نیروگاه بوشهر، حدود دو هفته به طول خواهد انجامید و این نیروگاه در ماه سپتامبر به مرحله تولید برق خواهد رسید اما، با وجود تاکیدهای مکرر ایران مبنی بر استفاده صلح جویانه از سوخت هسته ای، آمریکا و اسرائیل همچنان بر نگرانی های خودساخته شان مبنی بر احتمال تلاش ایران برای تولید بمب دامن می زنند.

*روزنامه "تایمز اف ایندیا"، "دیلی تلگراف" انگلیس و خبرگزاری "شین هوا"ی چین نیز از تزریق نخستین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر به عنوان آخرین گام در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران یاد کردند.

*روزنامه فرانسوی "فیگارو" نوشت،قرار گرفتن نیروگاه غیرنظامی بوشهر در فاز اجرایی که به رغم تحریم های اعمال شده کشورهای غربی علیه ایران انجام شد، خشم واشنگتن را برانگیخت.
به نوشته فیگارو، جمهوری اسلامی ایران هدف از این اقدام را تولید برق مورد نیاز کشور و تامین تقاضای فزاینده انرژی مصرفی اعلام کرده است.
این روزنامه فرانسوی افزود، عملیات این نیروگاه تحت نظارت و کنترل مستقیم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد و تنها از سوخت تولید شده در روسیه که از سیبری با هواپیما به ایران منتقل می شود، استفاده خواهد کرد. میله های سوختی مورد استفاده در این نیروگاه، پس از استفاده به روسیه بازگردانده خواهند شد.

*رسانه های ترکیه نیز از انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر به عنوان نمایش قدرت ایران و روزی تاریخی برای مردم این کشور یاد کردند.
خبر آغاز عملیات فرآیند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر ایران، در صدر اخبار بین الملل روز شنبه رسانه های سوییس قرار داشت.

*تلویزیون سوییس صبح روز شنبه از آغاز عملیات روند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در ایران خبر داد و اعلام کرد، این امر به منزله ناکامی آمریکا در تعویق این عملیات و فشارهای وارده بر مسکو است.
مطبوعات و رسانه های اتریش نیز خبر آغاز عملیات فرآیند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را در صدر مهم ترین اخبار خود قرار دادند.

*روزنامه اتریشی "کوریر" نوشت، پس از گذشت 36سال روند طراحی و ساخت، سرانجام نیروگاه اتمی بوشهر روز شنبه در خلیج فارس افتتاح شد.
روزنامه "استاندارد" نیز به نقل از خبرنگار اعزامی خود به ایران نوشت، پس از گذشت سال ها، نخستین مرحله راه اندازی نیروگاه اتمی ایران روز شنبه آغاز شد.

*شبکه تلویزیونی "یورونیوز" نیز صبح روز شنبه در خبری فوری از تزریق اولین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد.
شبکه تلویزیونی "فرانس 24" نیز اعلام کرد، ایران آغاز فرایند راه اندازی اولین رآکتور اتمی خود را در بوشهر جشن گرفت.

*خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک کارشناس، سوخت گذاری نیروگاه بوشهر را به مثابه پیروزی ایران بر آمریکا دانست و نوشت، این رویداد نقطه عطفی برای ایران در مسیر احاطه و تسلط برفنآوری هسته ای است.
این خبرگزاری با اشاره به اینکه ایران تاکید می کند هرگز در پی دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست، افزود، ایران می گوید با استفاده از فناوری هسته ای در تولید برق، می تواند مصرف سوخت های فسیلی را در این کشور کاهش دهد و به این ترتیب نفت و گاز بیشتری را صادر کند تا برای زمانی که این ثروت طبیعی در کشور به پایان می رسد، آمادگی داشته باشد.

*خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه در خبری فوری از آغاز انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و نوشت، انتقال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، صبح امروز (شنبه) طی مراسمی با حضور "علی اکبر صالحی" معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و "سرگئی کریینکو" رییس آژانس اتمی روسیه آغاز شد.
سانا نوشت :انتقال سوخت هسته ای به قلب این رآکتور بیانگر این است که نیروگاه اتمی بوشهر تمام آزمایش های لازم را با موفقیت به پایان رسانده و آماده راه اندازی است.

*شبکه تلویزیونی "العربیه" نیز خبر انتقال سوخت هسته ای به رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر را در صدر اخبار روز شنبه خود قرار داد و اعلام کرد، انتقال سوخت هسته ای به این رآکتور بیانگر این است که نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت، تمامی آزمایش های انجام شده بر روی سیستم ها و تجهیزات اصلی رآکتور را طی یک سال گذشته پشت سر گذاشته و هم اکنون آماده بهره برداری است.
موفقیت ایران در انتقال سوخت به نیروگاه اتمی بوشهر در رسانه ها و مطبوعات جنوب شرق آسیا نیز بازتابی گسترده داشت.

*شبکه تلویزیونی خبر آسیا (سنگاپور) با انعکاس خبر انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر، اعلام کرد، ایران علاوه بر راه اندازی این نیروگاه به برنامه غنی سازی اورانیوم خود نیز ادامه می دهد و رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که راه اندازی این نیروگاه به معنای توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور نیست.
این شبکه خبری به نقل از علی اکبر صالحی خاطر نشان کرد، ایران برای ساخت و راه اندازی دیگر نیروگاه های اتمی خود نیاز به تولید سوخت هسته ای در داخل کشور دارد تا از وابستگی به کشورهای دیگر رهایی یابد.

*خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) نیز با اشاره به تزریق سوخت هسته ای به نیروگاه اتمی بوشهر، گزارش داد، با توجه به تهدیدها و تحریم های کشورهای غربی برای منصرف کردن ایران از برنامه های هسته ای خود، به طور قطع، راه اندازی این نیروگاه یک موفقیت برای ایران محسوب می شود. ایران نخستین کشور در منطقه خاورمیانه است که موفق به راه اندازی نخستین نیروگاه هسته ای خود می شود و این موضوع می تواند تاثیر بسزایی در افزایش توانمندی های ایران داشته باشد.

*خبرگزاری جنبش غیر متعهدها نیز با برجسته کردن این خبر، اعلام کرد، ایران در پیش چشم دولت های غربی، پیروزی خود را در نیروگاه بوشهر جشن می گیرد.
این خبرگزاری، این اقدام را گامی بلند و روبه جلو در برنامه هسته ای ایران خواند و خاطر نشان کرد،درحالی که این کشور با دور جدید تحریم های بین المللی روبروست، باز هم توانست به این موفقیت دست یابد.

*روزنامه مالزیایی "استار" نیز با بازتاب خبر انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر،این نیروگاه را نشانه صلح آمیز بودن مقاصد و برنامه های هسته ای ایران دانست.

*روزنامه "بانکوک پست" تایلند نیز خبر تزریق سوخت به نیروگاه بوشهر را منعکس کرد و به نقل از مقامات کشورمان از جمله "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت، آغاز روند فعالیت این نیروگاه که به رغم نارضایتی کشورهای غربی صورت می گیرد، پیروزی بزرگ برای ایران محسوب می شود.

*روزنامه "استریت تایمز" سنگاپور نیز در پایگاه اینترنتی خود، سوخت گذاری نیروگاه بوشهر را که به رغم برخی مخالفت ها صورت گرفت، اقدامی اساسی برای ایران دانست و نوشت، ایران با این کار و در نهایت، راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، جهش قابل توجهی در برنامه های هسته ای خود خواهد داشت و به عنوان نخستین کشور خاورمیانه ای خواهد بود که می تواند از نیروی برق هسته ای استفاده کند.

*روزنامه های "نیوزیلند هرالد" و "دامینیون پست" نیوزیلند نیز از انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر به عنوان موفقیتی برای ایران یاد کردند.
بسیاری از شبکه های تلویزیونی و روزنامه های منطقه جنوب شرق آسیا با انتشار تصاویر و گزارش هایی درباره این اقدام، از این رویداد مهم در مقطع فعلی به عنوان نقطه قوتی برای برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران و موفقیتی بزرگ برای این کشور یاد کردند.
شبکه خبری "سی ان ان"‌آمریکا نیز از عملیات سوخت گذاری راکتور اتمی بوشهر به عنوان پیروزی و موفقیتی بزرگ برای ایران یاد کرد.
طبق اعلام این شبکه خبری، با آغاز عملیات سوخت گذاری نیروگاه اتمی بوشهر در سراسر ایران جشن ملی برپا است و به رغم تحریم ها و فشارهای بین المللی علیه ایران، جهان اکنون نظاره گر این واقعه مهم است.

روبات "سورنا"

همراهان نیوز: رسانه های دنیا در بازتاب گسترده خبر رونمایی اولین روبات انسان نمای کشورمان این روبات را نمادی برای مبارزه ایران علیه تحریمهای بین المللی خواندند و این موفقیتهای علمی زیر فشار افزایش تحریمهای بین المللی را ستودند.

به گزارش مهر،  خبرگزاری فرانسه در خصوص این روبات انسان نمای ایرانی نوشت: سرنا- 2 روز شنبه با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران رونمایی شد. این روبات 45/1 متر قد و 45 کیلوگرم وزن دارد. این روبات همانند انسان اما کمی آهسته تر راه می رود.

ایران در سالهای اخیر پروژه های علمی متعددی را از قبیل شبیه سازی حیوانات، تحقیقات در عرصه سلولهای بنیادی و فناوری ماهواره ها دنبال کرده است. آن هم در شرایطی که زیر فشار افزایش تحریمهای بین المللی علیه برنامه هسته ای قرار دارد.

روزنامه "یو. اس. ای. تودی" نیز گزارشی با توضیحات مشابه خبرگزاری فرانسه به معرفی "سرنا- 2" پرداخت.

روزنامه پرتیراژ "کورییره دلا سرا" و خبرگزاری ایتالیا (آنسا) با معرفی "سرنا" اولین روبات انسان نمای ایرانی نوشتند: ایران از دومین نسخه اولین روبات انسان نمای خود رونمایی کرد. این فتح جدید تنها یک نشانه آشکار دارد: تحریمهای بین المللی برای برنامه هسته ای نتوانسته است توسعه فناوری این کشور را در عرصه های مختلف متوقف کند. در حقیقت ایران یکی از کشورهایی است که در عرصه های علمی به ویژه در حوزه شبیه سازی حیوانات به پیشرفتهای مهمی دست یافته است.

بخش ایتالیایی رسانه "سویئس کام" نیز در این خصوص نوشت: سرنا 2، در یک فستیوال نوآوریهای صنعتی در تهران رونمایی شد. فتوحات جدید این کشور در عرصه های علمی نشان می دهند که تحریمهای بین المللی علیه ایران بی اثر بوده اند.

سرنا 2 در این مراسم رونمایی با تاکید بر اینکه نام خود را از یک سردار پارتی که در قرن اول پس از میلاد در سوریه با سردار رومی "مارکوس لیسینوس کراسوس" مبارزه کرده و وی را کشته و مانع هجوم رومی ها به شرق شده است گفت: "من نماد توسعه صنعتی روباتهای انسان نما هستم."

حمید توکلی مسئول انجمن مراکز تحقیقات پیشرفته ایران در این مراسم رونمایی اظهار داشت: "ایران شانزدهمین کشوری است که روباتی از این نوع تولید کرده است."

وی ابراز امیدواری کرد که در سالهای آینده ایران به توسعه های جدیدی در علم روباتیک دست یاید.

روزنامه "تیچینو نیوز" نیز با بیان اینکه "سرنا" نام سردار ایرانی است که در جنگ با رومیان باستان به پیروزی رسید خبر رونمایی از این روبات انسان نمای کشورمان را منتشر کرد.

سایت ایتالیایی "مین فتی" نیز در این باره نوشت: روبات انسان نمای سرنا- 2 روز شنبه سوم جولای در فستیوال نوآوری صنعتی با حضور رئیس جمهور این کشور رونمایی شد. سرنا یکی از معدود روباتهای انسان نمای کاربردی در دنیا و یادآور روبات ژاپنی "آسیمو" محصول شرکت هوندا است.

به نظر می رسد این روبات که نام خود را از سردار ایرانی گرفته برای استفاده شدن در کارهایی که انجام آنها برای انسان سخت و خطرناک است و برای کمک به انسانها ساخته شده است.

روزنامه پر تیراژ "لارپوبلیکا" نیز گزارشی تصویری از این روبات منتشر کرد.

4 زیردریایی جدید ارتش

در آبهای نیلگون خلیج‌فارس؛
4 زیردریایی جدید ارتش با قابلیت نوین پرتاب اژدر عملیاتی شد

خبرگزاری فارس: 4 فروند زیردریایی پیشرفته غدیر ساخت صنایع دریایی وزارت دفاع به نیروی دریایی ارتش تحویل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، 4 فروند زیردریایی پیشرفته غدیر ساخت صنایع دریایی وزارت دفاع امروز (یک‌شنبه) طی مراسمی با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نیروی دریایی ارتش تحویل و به‌طور رسمی به ناوگان این نیرو ملحق شد.
چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، رنج ناوبری زیر سطحی طولانی، سونار سایز کوچک، دستگاه کنترل عمق اتوماتیک، سیستم هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار، قابلیت ناوبری در آبهای کم‌عمق و سیستم نوین پرتاب اژدر از جمله ویژگی‌های مهم زیردریایی‌های جدید نیروی دریایی ارتش است.