مار جعفری

مار جعفری  گونه‌ای از افعی‌های زهردار هستند که در مناطق خشک از آفریقا، خاورمیانه، پاکستان، هند و سری لانکا پیدا می‌شوند. آن‌ها نمایش تهدیدی مشخصی دارند که با مالش بخشی از بدن‌شان به یکدیگر برای تولید صدای هشداری "هیس‌گونه" همراه است. آن‌ها به یکی از گونه‌های تعلق دارند که مسئول ایجاد بیشتر موارد مارگزیدگی در جهان هستند.هشت گونه از این مار در حال حاضر شناخته‌شده‌است.


توصیف
این مارها از نظر اندازه نسبتاً کوچک هستند و بزرگسالان آن‌ها هرگز بزرگتر از حدود ۹۰ سانتی‌متر  در طول نخواهد بود. آن‌های دارای سری کوتاه، پهن، گلابی شکل و مجزا از گردن هستند. پوزه‌شان کوتاه و گرد است، در حالی که چشم‌ها نسبتاً بزرگ و برآمده است. فرق سر آن‌ها با پولک‌های کوچک، نامنظم و نیمه‌نیمه پوشیده شده‌است که می‌تواند صاف و یا پوشانده‌شده باشد.

بدن آن‌ها نسبتاً بلندوباریک و استوانه‌ای شکل است. فلس پشتی عمدتا پولک‌دار زروقی شکل است. با این حال، پولک‌ها در جناح پایینی در یک زاویه ۴۵ درجه متمایز و مرکزی بیرون آمده‌اند و دندانه دار است. دم آن‌ها نیز کوتاه است.

مناطق جغرافیایی
این مارها می‌تواند در پاکستان، هند، سری لانکا، قسمت‌هایی از خاورمیانه و در شمال خط استوا در آفریقا یافت شود.

غذا
اطلاعات کمی در مورد عادت غذایی مارهای گونه اکیس موجود است. عادت غذایی گفته می‌شود که بسیار متفاوت باشد و می‌تواند شامل موراد زیر شود اما محدود به آن‌ها نشود؛ این موارد شامل ملخ‌ها، سوسک‌ها، کرم‌ها، حلزون، عنکبوت، عقرب، هزارپا، قورباغه‌ها، وزغ، خزندگان (از جمله مارهای دیگر)، پستانداران و پرندگان کوچک و... شود.

تولید مثل
بیشتر گونه‌های مار جعفری همانند آن‌هایی که در آفریقا یافت می‌شوند تخم‌گذار هستند، درحالی‌که مارهایی که در هند یافت می‌شوند، دارای قابلیت زایش هستند.

نظرات 1 + ارسال نظر
متفکر احمق دوشنبه 27 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 02:47 ب.ظ http://elmekhoda.mihanblog.com

سلام مار و مارمولک و تمساح به نظر من خوشگل ترین حیوونا هستن .من که خیلی دوسشون دارم .

علیک سلام
پس با این وجود توصیه میکنم دوستی شما زیاد غلیظ نشود که خطرش زیاد است.
به این خانه خوش آمدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد