به بهانه ولادت امیرالمومنین علی (علیه السلام)

گوشه ای از فضایل علی علیه السلام در نیم نگاهی به تفسیر البرهان


- عمّار یاسر - رحمه الله - گوید: با علی علیه السلام به راهی می‏رفتیم، به سرزمینی گذشتیم پر از مورچه؛ گفتم: ای امیرمؤمنان، آیا در میان آفریدگان کسی را سراغ داری که شمار این مورچگان را بداند؟ فرمود: آری ای عمّار، من مردی را می‏شناسم که شمار آنها را می‏داند و از شمار نر و ماده آنان آگاه است! گفتم: آن مرد کیست؟ فرمود: ای عمّار، آیا در سوره یاسین نخوانده‏ای: وَ کُلَّ شَی‏ءٍ اَحْصَیْناهُ فی اِمامٍ مُبینٍ ( سوره یس / 12.) “و هرچیزی را در امام مبین برشمرده‏ایم”؟ گفتم: چرا،مولایم! فرمود: من همان مَردم، همان امام مبین!( تفسیر برهان 4 / 7.)
- امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمود: یعنی ابراهیم علیه السلام از شیعیان علی علیه السلام است.( تفسیر برهان 4 / 20.) ه
- در حدیثی طولانی از امیرمؤمنان علیه السلام روایت است که فرمود: پیامبر شما نزد خداوند گرامی‏تر است یا سلیمان علیه السلام؟ گفتند: پیامبر ما، ای امیرمؤمنان، فرمود: پس وصی پیامبر شما نیز از وصی سلیمان علیه السلام گرامی‏تر است، زیرا وصی سلیمان علیه السلام یک حرف از اسم اعظم خدا را در اختیار داشت و با همان یک حرف از خدا خواست و خداوند زمین میان او و تخت بلقیس را فرو برد و او در کمتر از یک چشم به هم زدن تخت را گرفت و آورد، ولی در نزد ما هفتاد و دو حرف از اسم اعظم خدا هست و یک حرف را خداوند برای خود نگه‏داشته و به احدی از آفریدگانش نداده است. گفتند: ای امیرمؤمنان، اگر این اسم اعظم نزد شماست پس در جنگ با معاویه و دیگران چه نیازی به یاران دارید و چرا دوباره مردم را به جنگ با او فرامی‏خوانید؟ حضرت این آیه را خواند: بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ. لایَسْبِقُونَهُ باِلْقَوْلِ وَ هُمْ بِاَمْرِهِ یَعْمَلُونَ ( سوره انبیاء / 26 و 27.)<بلکه بندگانی گرامی‏اند که در گفتار بر او سبقت نگیرند و تنها به فرمان او عمل می‏کنند>، و فرمود: من این قوم را به جنگ با معاویه فرامی‏خوانم تا حجت استوار گردد و آزمایش الهی انجام یابد.( تفسیر برهان 3 / 205.)

- علّامه سید هاشم بحرانی - رحمه الله - از جابربن عبداللَّه انصاری، گف: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من فرمود: ای جابر، کدامین برادران افضل‏اند؟ گفتم: پسرانی که از یک پدر و مادرند، فرمود: ما گروه پیامبران با هم برادریم و من برترین آنهایم، و همانا محبوبترین برادران نزد من علی‏بن ابی‏طالب است و او نزد من افضل از پیامبران است، پس هر که پندارد پیامبران از او افضل‏اند همانا مرا از آنان کمتر دانسته‏است، و هر که مرا از آنان کمتر بداند، کافر گردیده‏است، زیرا من علی را برادر خود نساختم مگر به جهت آگاهیی که از فضل او داشتم.( تفسیر برهان 4 / 148.)
- از امام کاظم علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که به علی علیه السلام فرمود: من فرستاده پیامگزار از سوی خدا هستم و تو وجه مورد پیروی خدا هستی که از آن پیروی کنند؛ پس نه من نظیری جز تو دارم و نه تو مثلی جز من داری.( تفسیر برهان 4 / 148.)
- سَدیر صَیرفی گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: فدایت شوم ای فرزند رسول خدا، آیا مؤمن را به ناخواه قبض روح می‏کنند؟ فرمود: نه به خدا سوگند؛ چون فرشته مرگ برای قبض روح او بیاید مؤمن آشفته و بیتاب می‏شود، فرشته مرگ گوید: ای ولی خدا، بیتابی مکن، که سوگند به خدایی که محمّد را برانگیخت من به تو از پدر دلسوز اگر بر بالینت حاضر می‏شد نیکوکارتر و مهربانترم؛ چشمانت را باز کن و بنگر. امام فرمود: در آن حال رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، امیرمؤمنان، فاطمه زهرا، حسن و حسین و امامان از فرزندان آنها - علیهم السلام - بر او متمثّل می‏شوند. آنان را به او معرفی( معنای تمثّل در آخر همین بحث ان‏شاء اللَّه خواهد آمد.) می‏کنند و گویند که اینان رفقای تو هستند. پس مؤمن دیده‏اش را می‏گشاید و نگاه می‏کند، آن‏گاه منادیی از سوی خداوند عزت روح او را صدا می‏زند: “ای نفس آرامش یافته به [دیدار] محمّد و خاندان او، بازگرد به سوی پروردگارت در حالی که از ولایت خشنودی و با دادن ثواب به تو از تو خشنودند، پس در میان بندگانم (یعنی محمّد و خاندانش) داخل شو و به بهشت من درآ”. در آن حال هیچ چیزی نزد او محبوبتر از جان دادن و ملحق شدن به آن منادی نیست.( تفسیر برهان 4 / 461.)
- و فرمود: وحشتناکترین حالات این آفریده (انسان) در سه جاست:
1) روز تولد که از شکم مادر بیرون می‏آید و دنیا را می‏بیند.
2) روز مرگ که آخرت و اهل آن را مشاهده می‏کند. 3
) روز قیامت که زنده برانگیخته می‏شود و احکام و نظاماتی را می‏بیند که در دنیا ندیده‏است.( تفسیر برهان 3 / 7.)
- اَلَّذینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ، لَهُمُ الْبُشری فِی الْحَیوة الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لاتَبْدیلَ لِکَلِماتِ‏اللَّهِ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ.( سوره یونس / 64.) “آنان که ایمان آورده و پرهیزکار بوده‏اند، در دنیا و آخرت آنان را بشارت است؛ کلمات خدا دگرگونی ندارد.این است رستگاری بزرگ”. در “کافی” به سندش از ابان‏بن عثمان، از عقبه روایت است که گفت از امام صادق علیه السلام شنیده‏است که می‏فرمود: هنگامی که جان آدمی به سینه‏اش برسد می‏بیند. گفتم: فدایت شوم، چه می‏بیند؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را می‏بیند که به او می‏فرماید: من رسول خدا هستم، تو را مژده باد. سپس علی‏بن ابی‏طالب علیه السلام را می‏بیند که می‏فرماید: من علی‏بن ابی‏طالب هستم که او را دوست می‏داشتی، آگاه باش که امروز تو را سود خواهم رساند. گفتم: آیا احدی از مردم هست که چنین چیزی را ببیند و باز به دنیا برگردد؟ فرمود: نه، وقتی چنین دید برای همیشه می‏میرد و این را بزرگ می‏شمارد؛ و این مطلب در قرآن هست. سپس حضرت آیه بالا را قرائت فرمود. این مطلب از امامان اهل بیت - علیهم السلام - به طرق بسیار زیادی روایت شده‏است.( تفسیر المیزان 10 / 100.) به روایت ابن‏شهرآشوب از زُرَیق، امام صادق علیه السلام فرمود: لَهُمُ‏الْبُشْری فِی‏الحیاةِ الدنیا آن است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام او را در وقت مرگ به بهشت مژده می‏دهند.( تفسیر برهان 2 / 191.)
- اِنّ‏الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ اَلاَّ تَخافُوا وَ لاتَحْزَنُوا وَ اَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ. نَحْنُ اَوْلِیاؤُکُمْ فِی‏الْحَیوةِ الدَّنْیا وَ فِی‏الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فیها ماتَشْتَهی اَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ماتَدَّعُونَ.( سوره فصّلت / 30 - 31ی که وعده‏تان می‏دادند، ما در زندگانی دنیا و آخرت دوستان شماییم، و شما راست در آن بهشت هرچه دلخواهتان باشد و شما راست در آنجا هرچه درخواست کنید”. امام عسکری علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده که فرمود: مؤمن پیوسته از سوء عاقبت بیمناک است و یقین به وصول به خشنودی خداوند پیدا نمی‏کند تا وقت جان دادن و ظهور ملک‏الموت بر او، زیرا ملک‏الموت زمانی بر مؤمن وارد می‏شود که سخت در بیماری به سر می‏برد و از آنچه به جامی‏گذارد از مال و زن و فرزند سخت دلتنگ و از سختیها و عقباتی که در پیش دارد به شدت مضطرب است و هنوز غم و اندوه در دلش باقی است و همه آرزوهایی که بدانها نرسیده از دستش رفته‏است. ملک‏الموت گویدش: چرا این همه اندوه می‏بری و غم گلویت را می‏فشارد؟ گوید: احوالم پریشان است و ناکام از دنیا می‏روم. ملک‏الموت گوید: آیا هیچ عاقلی با از دست دادن پول سیاهی در برابر هزار هزار برابر دنیا که به دست می‏آورد بیتابی می‏کند؟ [گوید: نه]، ملک‏الموت گوید: به بالای سرت بنگر. او می‏نگرد و درجات بهشتی و قصرهایی را که هیچ کس باورش نمی‏آید و آرزوی آن را ندارد می‏بیند؛ ملک‏الموت به او گوید: این منزلها و نعمتها و اموال است و هر یک از اولاد تو که صالح بوده با تو در اینجا خواهد بود؛ آیا به اینها به جای آنچه در دنیا داری راضی هستی؟ گوید: آری به خدا سوگند. آن‏گاه ملک‏الموت گوید: بنگر؛ او می‏نگرد و محمّد و علی و آل پاک آنها - علیهم السلام - را در برترین درجات بهشتی می‏بیند، ملک‏الموت گوید: این سروران و امامان خود را می‏بینی؟ آنان در اینجا همنشین و مونس تو هستند، آیا بدیشان به جای آنچه در دنیا از آن جدا می‏شوی خشنود نیستی؟ گوید: چرا به پروردگارم سوگند. امام فرمود: این است معنای این آیه: اِنّ‏الَّذینَ قالُوا رَبُّنَااللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ اَلاَّ تَخافُوا وَ لاتَحْزَنُوا وَ اَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ. نَحْنُ اَوْلِیاؤُکُمْ فِی‏الْحَیوةِ الدَّنْیا وَ فِی‏الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فیها ماتَشْتَهی اَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ماتَدَّعُونَ نُزُلاً مِنْ غَفُورٍ رَحیمٍ؛ که فرشتگان به آنان خطاب کنند: اموالی که پیش رو دارید همه مال شماست، و نسبت به فرزندان و عیال و اموالی که بازگذاشته‏اید غم مخورید که آنچه در بهشت می‏بینید بدل آنهاست؛ اینها منزلهای شماست و اینان انیس و همنشینان شمایند و ما هم در زندگی دنیا و آخرت دوستان شماییم، و هرچه در بهشت میل کنید برای شما آماده است و آنچه درخواست کنید فراهم است، و همه اینها پذیرایی خدای آمرزگار مهربان است.( تفسیر برهان 4 / 111، بحارالانوار 6 / 176.)
- یا اَیَّتُهَاالنَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی اِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضیَّةً، فَادْخُلی فی عبادی وَادْخُلی جَنَّتی.( سوره فجر / 30.) “ای جان آرام یافته، به سوی خدایت بازگرد خشنود و پسندیده، پس به میان بندگانم درآی، و به بهشتم درآی”. سَدیر صیرفی گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: فدایت شوم ای فرزند رسول خدا، آیا مؤمن را به ناخواه او قبض روح کنند؟ فرمود: نه؛ چون ملک‏الموت برای قبض روحش بیاید وی بیتابی می‏کند، ملک‏الموت به او گوید: ای دوست خدا بیتابی مکن، به خدایی که محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به حق به پیامبری فرستاده‏است من از پدر دلسوز و مهربان به فرزند خود به تو دلسوزتر و مهربان‏ترم؛ دیده باز کن و بنگر؛ آن‏گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، امیرمؤمنان، فاطمه، حسن، حسین و دیگر امامان - علیهم السلام - در نظر او متمثّل می‏شوند و ملک‏الموت گوید: اینان رفیقان تو هستند. او دیده می‏گشاید و به آنان می‏نگرد. آن‏گاه به نفس او خطاب می‏کند: “ای جان آرام گرفته (به محمّد و خاندانش) به سوی خدایت بازگرد خشنود و پسندیده (به ولایت و ثواب) پس به میان بندگانم (محمد و خاندانش) درآی”. در اینجاست که هیچ چیزی در نظر او محبوبتر از جان دادن و رسیدن به آن منادی نیست.( تفسیر برهان 4 / 461.)
- ابوحمزه ثمالی گوید: از امام صادق علیه السلام از این آیه پرسیدم: قالَ هذا صِراطٌ عَلَی مُسْتَقیمٌ. ( سوره حجر / 41.)”خدا گفت: این است راه راست که (نمایاندن و نگاهداشت آن) بر من است. فرمود: به خدا سوگند علی علیه السلام است، و به خدا سوگند اوست میزان و راه راست.( تفسیر برهان 2 / 344.)
طبری در تفسیر خود گوید: قرّاء سبعه “صراطٌ” با تنوین و مرفوع و “علی” با فتحه لام خوانده‏اند؛ و یعقوب، ابو رجاء، ابن‏سیرین، قتاده، مجاهد و ابن‏میمون “علی” با کسره لام به صورت وصف برای صراط خوانده‏اند.( جامع‏البیان 14 / 24.)
و علامه مجلسی - رحمه الله - گوید: ظاهراً “علی” به جرّ به خاطر اضافه صراط به آن است (صراطُ علی)؛ تأیید آن روایت قتاده از حسن بصری است که گفت: وی این حرف (کلمه) را چنین می‏خواند: هذا صراطُ علی مستقیمٌ.( بحارالانوار 24 / 23.)

نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا پنج‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:27 ب.ظ http://sheydayevesal.blogsky.com/

هرکس که شود داخل حصن حیدر / ایمن بود از عذاب روز محشر
جز مهر علی و آل چیزی نبود / سرمایه ی طوبا و بهشت و کوثر
ولادت مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام مبارک باد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد