فناوری لیزر

ایران در فناوری لیزر رتبه دهم جهانی را در اختیار دارد
رییس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران از جایگاه برتر ایران در بین 10 کشور جهان در حوزه لیزر خبر داد و گفت : پیشرفت های اخیر جوانان ایران در کسب فناوری لیزر ، ایران را به جایگاه بسیار رفیعی رسانده است .
دکتر جمشید صباغ زاده روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در حال حاضر ایران در خصوص توانمندی ساخت انواع لیزر در سطح خاورمیانه مقام اول و در آسیا بعد از ژاپن مقام دوم را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: دانش و فناوری کشور ژاپن با توجه به توانمندی ها و دانش ایرانیان، به هم نزدیک است و ایران پس از کشور ژاپن توانست در عرصه لیزر مقام دومی را کسب نماید.
صباغ زاده با بیان این مطلب که ایران در خاورمیانه رقیب ندارد ، افزود: اسراییل در دانش لیزری خود به آمریکا وابسته است و بیشتر فناوریهای آنها را آمریکایی ها می سازند.
وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته حمایت و توجه ویژه رییس جمهور اهمیت این موضوع را روشن کرد و از سوی دولت برای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران امکاناتی در نظر گرفته شد.
صباغ زاده خاطرنشان کرد: سعی و تلاش محققان و پژوهشگران جوان ایرانی در خصوص ساخت لیزر و تحقیقات بنیادی و کاربردی در این زمینه به سرعت باعث پیشرفت های چشمگیر لیزری در ایران شد.
رییس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با اشاره به اینکه در سند چشم انداز برنامه 20 ساله حتی نامی از لیزر برده نشده بود افزود: درحال حاضر می توانیم بهتر و بیشتر در این خصوص فعالیت کرده و قابلیت های جوانان ایرانی را به منصه ظهور برسانیم .
صباغ زاده در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ای برای غنی سازی از طریق لیزر نداریم، اضافه کرد: بحثی که رییس جمهوری در باره غنی سازی از طریق لیزر مطرح کردند در حیطه توانمندیهای محققان ما قرار دارد .
رییس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با بیان اینکه ما هم اکنون در دانش لیزر توانایی ساخت انواع لیزر را داریم افزود: مهمترین هدف این مرکز تحقیقات لیزر است که امیدواریم در سالهای آینده این پیشرفت ها را گسترده تر کنیم .
وی همچنین از همکاری دانشگاه های سراسر کشور در خصوص تحقیقات لیزری در این مرکز خبر داد و گفت: در حال حاضر با دانشجویان سه دانشگاه در تهران این همکاری و پیوند برقرار است و سعی می شود از سال آینده از دانشجویان سراسر کشور دعوت به همکاری کنیم.
صباغ زاده ، مهمترین خصوصیت لیزر را اشعه منظمی دانست که ساطع کننده نور است و افزود: اگر ما نور لیزر را در یک نقطه متمرکز کنیم (کانونی کردن ) این نور قادر است گرمایی در حد سطح خورشید ایجاد کند .
رییس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران ،کاربردهای لیزر را در جراحی های پزشکی ، درمان برخی از بیماری ها، صنعت جوشکاری، صنایع آزمایشگاهی و برش کاری های ظریف ذکر کرد.
وی گفت: حدود 90 درصد از جراحی های چشم پزشکی و اپتیک با لیزر انجام می شود که با حذف لیزر در جراحی های چشم پزشکی بسیاری از اعمال جراحی پزشکی نیز حذف می شود.

نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران از 19 بهمن تا 14 اسفند ماه امسال در نمایشگاه بین المللی تهران دایر است


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد