موشک زمین به زمین سجّیل

موشک زمین به زمین 

 

**سجیل**

 

 

(ساخت صنایع دفاع)

 

ساعاتی پس از آزمایش سجیل "اوزی روبین" مدیرسالهای اخیر سازمان دفاعی موشک های بالستیک اسرائیل در مصاحبه ای گفت: این موشک کاملا جدید است. برخلاف دیگر موشک‌های ایرانی، موشک سجیل به فناوری موشکی هیچکدام از موشک‌های کره‌شمالی، روسیه، چین، یا پاکستان هیچ شباهتی ندارد. این موشک نشان دهنده جهشی قابل ملاحظه در توانمندی‌های موشکی ایران است.او گفت : صرفنظر از موفقیت این آزمایش، این موشک ایران را در قلمرو کشورهای دارنده موشک‌های چند مرحله‌ای قرار داد که این به معنی آن است که آنها در راه دسترسی به توانمندی‌های موشک های  بالستیک قاره‌پیما هستند. شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد که موشک جدید ایران از سوخت جامد مرکب استفاده می‌کند و بر خلاف موشک شهاب 3 که فقط به صورت عمودی پرتاب می‌شود، سجیل می‌تواند در "زوایای مختلف" شلیک شود.

 موشک سجیل به عنوان یک موشک چند مرحله ای با قابلیت پرتاب از زوایای مختلف ، صنایع موشکی کشور را در مرحله جدید ی قرار داده است. این موشک دومرحله ای دارای دو موتور سوخت جامد مرکب بوده  و از قابلیت های مطلوبی برخوردار است. از ویژگی های این موشک می توان به  سیستم پرتاب آن، و  سرعت بالابرای استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب ذکر کرد. تمامی مراحل طراحی و ساخت موشک سجیل و سکوی پرتاب آن به دست متخصصان وزارت دفاع صورت گرفته است. بایستی گفت ، که انجام این آزمایش موشکی در چارچوب دکترین و راهبرد بازدارندگی دفاعی و فعالیت های متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران و صرفا با اهداف دفاعی صورت گرفته است. سرعت بالادر عملیاتی شدن این موشک را به عنوان دیگر خصلت سجیل می توان ذکر کرد. این موشک در زمان بسیار کوتاهی آماده شده و لانچر آن نیز می تواند بلافاصله پس از پرتاب آن، با سرعت منطقه شلیک را ترک کند.

  موسسه مطالعات دفاعی جینز در خبری نوشت : تصاویری که از تلویزیون ایران پخش شد آشکارا یک موشک دو مرحله‌ای با یک سیستم هدایت‌گر در مرحله دوم و یک سیستم کلاهکی ورود مجدد به جو را که خاص موشک‌های شهاب ‌٣ است نشان داد. با این حال به نظر می‌رسد قطر موشک سجیل از قطر‌١/٢۵ متری شهاب بیشتر است . حال مطلبی که بسیار آشکار می باشد ، اینست که مانند این نوع موشک نه در روسیه ، نه در کره شمالی و نه در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است .

"                         موشک بالستیک زمین به زمین "سجیل"

مشخصات فنی:

نام موشک :  سجیل

نوع : میان برد

سیستم اجرا : دو مرحله‌ای با یک سیستم هدایت‌گر در مرحله دوم و یک سیستم کلاهکی ورود مجدد به جو

زاویه پرتاب : از همه جهات

برد : 1990 کیلومتر

کشور سازنده : جمهوری اسلامی ایران 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد