پیروزی بزرگ هسته ای

بازتاب پیروزی بزرگ هسته ای ایران در رسانه های خارجی
تهران - رسانه های خارجی،دستاورد غرور آفرین جمهوری اسلامی و تزریق نخستین محموله سوخت هسته ای به قلب نیروگاه اتمی بوشهر را که با وجود فشارها و کارشکنی های غرب، روز شنبه انجام شد،به عنوان موفقیتی تاریخی برای ایران یاد کردند.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، صبح روز شنبه لحظاتی پس از آغاز عملیات سوخت رسانی به نیروگاه بوشهر،پایگاه اطلاع رسانی "شبکه خبری آسیا/ chanelnewsasia"، گزارش داد طبق اعلام مقامات ایران از جمله "علی اکبر صالحی"، اولین محموله سوخت هسته ای که از روسیه به ایران منتقل شده است، روز شنبه به قلب نیروگاه بوشهر تزریق شد، روند این تزریق تا 5 سپتامبر (14 شهریور) به پایان خواهد رسید و دو هفته پس از این تاریخ، نیروگاه بوشهر با 50 درصد ظرفیت اسمی اش شروه به کار خواهد کرد و برق تولیدی آن وارد تولید برق کشور خواهد شد.
این پایگاه اطلاع رسانی به نقل از صالحی خاطرنشان کرد، فعالیت این نیروگاه با حداکثر ظرفیت آن، شش تا هفت ماه طول خواهد کشید.
ایران اعلام کرده است که درصدد تولید حدود 20 هزار مگاوات برق از طریق غنی سازی اورانیوم است.
کار احداث نیروگاه بوشهر به دهه 1970 برمی گردد.

*پایگاه اطلاع رسانی "یاهو نیوز" نیز نوشت، اولین مرحله سوخت گذاری نیروگاه بوشهر درست در زمانی انجام شد که آمریکا امید داشت مانع از ادامه روند فعالیت ایران برای تولید برق مورد نیاز کشور شود.
براساس این گزارش، صالحی از تزریق سوخت به نیروگاه بوشهر به عنوان نماد مقاومت و شکیبایی ایران یاد و تاکید کرد، این نشان از آن دارد که اهداف هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.

*روزنامه آمریکایی "لس آنجلس تایمز" در رابطه با سوخت گذاری نیروگاه بوشهر نوشت،نیروگاه هسته ای ایران، یک گام به راه اندازی نزدیک تر شد.
به نوشته این روزنامه،کار تعبیه و بارگذاری میله های سوخت در نیروگاه بوشهر، حدود دو هفته به طول خواهد انجامید و این نیروگاه در ماه سپتامبر به مرحله تولید برق خواهد رسید اما، با وجود تاکیدهای مکرر ایران مبنی بر استفاده صلح جویانه از سوخت هسته ای، آمریکا و اسرائیل همچنان بر نگرانی های خودساخته شان مبنی بر احتمال تلاش ایران برای تولید بمب دامن می زنند.

*روزنامه "تایمز اف ایندیا"، "دیلی تلگراف" انگلیس و خبرگزاری "شین هوا"ی چین نیز از تزریق نخستین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر به عنوان آخرین گام در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران یاد کردند.

*روزنامه فرانسوی "فیگارو" نوشت،قرار گرفتن نیروگاه غیرنظامی بوشهر در فاز اجرایی که به رغم تحریم های اعمال شده کشورهای غربی علیه ایران انجام شد، خشم واشنگتن را برانگیخت.
به نوشته فیگارو، جمهوری اسلامی ایران هدف از این اقدام را تولید برق مورد نیاز کشور و تامین تقاضای فزاینده انرژی مصرفی اعلام کرده است.
این روزنامه فرانسوی افزود، عملیات این نیروگاه تحت نظارت و کنترل مستقیم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد و تنها از سوخت تولید شده در روسیه که از سیبری با هواپیما به ایران منتقل می شود، استفاده خواهد کرد. میله های سوختی مورد استفاده در این نیروگاه، پس از استفاده به روسیه بازگردانده خواهند شد.

*رسانه های ترکیه نیز از انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر به عنوان نمایش قدرت ایران و روزی تاریخی برای مردم این کشور یاد کردند.
خبر آغاز عملیات فرآیند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر ایران، در صدر اخبار بین الملل روز شنبه رسانه های سوییس قرار داشت.

*تلویزیون سوییس صبح روز شنبه از آغاز عملیات روند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در ایران خبر داد و اعلام کرد، این امر به منزله ناکامی آمریکا در تعویق این عملیات و فشارهای وارده بر مسکو است.
مطبوعات و رسانه های اتریش نیز خبر آغاز عملیات فرآیند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را در صدر مهم ترین اخبار خود قرار دادند.

*روزنامه اتریشی "کوریر" نوشت، پس از گذشت 36سال روند طراحی و ساخت، سرانجام نیروگاه اتمی بوشهر روز شنبه در خلیج فارس افتتاح شد.
روزنامه "استاندارد" نیز به نقل از خبرنگار اعزامی خود به ایران نوشت، پس از گذشت سال ها، نخستین مرحله راه اندازی نیروگاه اتمی ایران روز شنبه آغاز شد.

*شبکه تلویزیونی "یورونیوز" نیز صبح روز شنبه در خبری فوری از تزریق اولین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد.
شبکه تلویزیونی "فرانس 24" نیز اعلام کرد، ایران آغاز فرایند راه اندازی اولین رآکتور اتمی خود را در بوشهر جشن گرفت.

*خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک کارشناس، سوخت گذاری نیروگاه بوشهر را به مثابه پیروزی ایران بر آمریکا دانست و نوشت، این رویداد نقطه عطفی برای ایران در مسیر احاطه و تسلط برفنآوری هسته ای است.
این خبرگزاری با اشاره به اینکه ایران تاکید می کند هرگز در پی دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست، افزود، ایران می گوید با استفاده از فناوری هسته ای در تولید برق، می تواند مصرف سوخت های فسیلی را در این کشور کاهش دهد و به این ترتیب نفت و گاز بیشتری را صادر کند تا برای زمانی که این ثروت طبیعی در کشور به پایان می رسد، آمادگی داشته باشد.

*خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه در خبری فوری از آغاز انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و نوشت، انتقال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، صبح امروز (شنبه) طی مراسمی با حضور "علی اکبر صالحی" معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و "سرگئی کریینکو" رییس آژانس اتمی روسیه آغاز شد.
سانا نوشت :انتقال سوخت هسته ای به قلب این رآکتور بیانگر این است که نیروگاه اتمی بوشهر تمام آزمایش های لازم را با موفقیت به پایان رسانده و آماده راه اندازی است.

*شبکه تلویزیونی "العربیه" نیز خبر انتقال سوخت هسته ای به رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر را در صدر اخبار روز شنبه خود قرار داد و اعلام کرد، انتقال سوخت هسته ای به این رآکتور بیانگر این است که نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت، تمامی آزمایش های انجام شده بر روی سیستم ها و تجهیزات اصلی رآکتور را طی یک سال گذشته پشت سر گذاشته و هم اکنون آماده بهره برداری است.
موفقیت ایران در انتقال سوخت به نیروگاه اتمی بوشهر در رسانه ها و مطبوعات جنوب شرق آسیا نیز بازتابی گسترده داشت.

*شبکه تلویزیونی خبر آسیا (سنگاپور) با انعکاس خبر انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر، اعلام کرد، ایران علاوه بر راه اندازی این نیروگاه به برنامه غنی سازی اورانیوم خود نیز ادامه می دهد و رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که راه اندازی این نیروگاه به معنای توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور نیست.
این شبکه خبری به نقل از علی اکبر صالحی خاطر نشان کرد، ایران برای ساخت و راه اندازی دیگر نیروگاه های اتمی خود نیاز به تولید سوخت هسته ای در داخل کشور دارد تا از وابستگی به کشورهای دیگر رهایی یابد.

*خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) نیز با اشاره به تزریق سوخت هسته ای به نیروگاه اتمی بوشهر، گزارش داد، با توجه به تهدیدها و تحریم های کشورهای غربی برای منصرف کردن ایران از برنامه های هسته ای خود، به طور قطع، راه اندازی این نیروگاه یک موفقیت برای ایران محسوب می شود. ایران نخستین کشور در منطقه خاورمیانه است که موفق به راه اندازی نخستین نیروگاه هسته ای خود می شود و این موضوع می تواند تاثیر بسزایی در افزایش توانمندی های ایران داشته باشد.

*خبرگزاری جنبش غیر متعهدها نیز با برجسته کردن این خبر، اعلام کرد، ایران در پیش چشم دولت های غربی، پیروزی خود را در نیروگاه بوشهر جشن می گیرد.
این خبرگزاری، این اقدام را گامی بلند و روبه جلو در برنامه هسته ای ایران خواند و خاطر نشان کرد،درحالی که این کشور با دور جدید تحریم های بین المللی روبروست، باز هم توانست به این موفقیت دست یابد.

*روزنامه مالزیایی "استار" نیز با بازتاب خبر انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر،این نیروگاه را نشانه صلح آمیز بودن مقاصد و برنامه های هسته ای ایران دانست.

*روزنامه "بانکوک پست" تایلند نیز خبر تزریق سوخت به نیروگاه بوشهر را منعکس کرد و به نقل از مقامات کشورمان از جمله "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت، آغاز روند فعالیت این نیروگاه که به رغم نارضایتی کشورهای غربی صورت می گیرد، پیروزی بزرگ برای ایران محسوب می شود.

*روزنامه "استریت تایمز" سنگاپور نیز در پایگاه اینترنتی خود، سوخت گذاری نیروگاه بوشهر را که به رغم برخی مخالفت ها صورت گرفت، اقدامی اساسی برای ایران دانست و نوشت، ایران با این کار و در نهایت، راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، جهش قابل توجهی در برنامه های هسته ای خود خواهد داشت و به عنوان نخستین کشور خاورمیانه ای خواهد بود که می تواند از نیروی برق هسته ای استفاده کند.

*روزنامه های "نیوزیلند هرالد" و "دامینیون پست" نیوزیلند نیز از انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر به عنوان موفقیتی برای ایران یاد کردند.
بسیاری از شبکه های تلویزیونی و روزنامه های منطقه جنوب شرق آسیا با انتشار تصاویر و گزارش هایی درباره این اقدام، از این رویداد مهم در مقطع فعلی به عنوان نقطه قوتی برای برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران و موفقیتی بزرگ برای این کشور یاد کردند.
شبکه خبری "سی ان ان"‌آمریکا نیز از عملیات سوخت گذاری راکتور اتمی بوشهر به عنوان پیروزی و موفقیتی بزرگ برای ایران یاد کرد.
طبق اعلام این شبکه خبری، با آغاز عملیات سوخت گذاری نیروگاه اتمی بوشهر در سراسر ایران جشن ملی برپا است و به رغم تحریم ها و فشارهای بین المللی علیه ایران، جهان اکنون نظاره گر این واقعه مهم است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد