صالحی: خودکفایی ایران در تولید کیک زرد هسته‌ ای

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام ارسال نخستین محموله کیک زرد تولید شده در بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان ؛ از خودکفایی ایران در تولید کیک زرد هسته‌ ای خبر داد .  
 

صالحی ، در نشست خبری در سایت هسته ‌ای اصفهان ، گفت : با ارسال محموله کیک زرد تولید شده در مجتمع گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان ، گامی دیگر در تامین نیازهای اساسی صنعت هسته‌ ای با قدرت برداشته شد . 

وی با ابراز خرسندی از دستیابی ایران به توان تولید کیک زرد ، گفت : این محموله به طور مستمر از بندرعباس به سایت اصفهان منتقل می شود .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : این دستاورد بزرگ ، در حقیقت قسمت نویدبخش حرکت مستمر و بی ‌وقفه تلاشگران و متخصصان این فناوری عظیم در مسیر تکمیل برنامه جامع اکتشاف ، استخراج و تامین مواد مورد نیاز تاسیسات هسته ای کشور است .

صالحی همچنین از آغاز بهره برداری از معدن اورانیوم ساغند یزد ، در آینده نزدیک خبر داد و افزود : فعالیت ‌ها مضاعف شده و روند ساخت تاسیسات کیک زرد اردکان هم شتاب گرفته است .

وی افزود : اکتشاف و استخراج ، با شتاب فراوان در چند سال صورت می‌گیرد و می‌ خواهیم از نظر تامین اورانیوم در فاصله 5  سال به جایی برسیم که بتوانیم با اطمینان بگوییم مجموع سوخت مورد نیاز را در داخل تولید می‌ کنیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به ترور دکتر شهریاری ، از دانشمندان هسته ‌ای کشورمان گفت : به بدخواهان و جنایتکاران و مجرمان بین ‌المللی اعلام می ‌کنیم که ما ایستاده‌ایم ؛ مقاومت درس نخست  انقلاب ماست و یقین بدانید شما را از این حرکات اهریمنی ، مایوس خواهیم کرد . 

صالحی با بیان اینکه ما ملتی نیستیم که مایوس شویم ، شهید کردن عالمان و فرهیختگان ایران را در حرکت شتابان هسته ‌ای کشورمان بی تاثیر توصیف کرد .

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، با انتقاد از آژانس بین المللی انرژی اتمی به علت انعکاس اطلاعات محرمانه مربوط به فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران ، گفت : متاسفانه یکی از مشکلات و گلایه های ما از آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که اطلاعاتی را که انعکاس آن در گزارش ها ضروری نیست و باید در آژانس محرمانه بماند ، منعکس می کند .

صالحی بر همین اساس ، از ارائه اطلاعات تکمیلی درباره محموله کیک زرد انتقالی به سایت اصفهان خودداری کرد و گفت : اکنون به ارائه اطلاعات درباره داشته های خود از منابع اورانیوم ورود نمی کنیم و حتی وزن این محموله و محموله های آینده را اعلام نمی کنیم.

وی با ابراز امیدواری به اینکه طبق پادمان ، حسابرسی اورانیوم را انجام دهند ، گفت : به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت میزان توناژ مواد اولیه و مواد مورد نظر ما را اعلام کنند . 


رئیس سازمان انرژی اتمی ، همچنین درباره توانایی کشورمان در تامین نیاز سایت هسته ای اصفهان گفت : نباید اکنون انتظار داشته باشیم همه مواد مورد نیاز سایت یو سی اف اصفهان را خودمان تامین کنیم ، اما بخش قابل توجهی از آن را از طریق بندرعباس تامین می کنیم .

صالحی با بیان اینکه با محموله ای که به سایت یو سی اف اصفهان آمده است ، امیدواریم در آینده ای نه چندان دور ، فعالیت خود را آغاز کند ، گفت : اکنون مشغول بهینه سازی و اتوماسیون دستگاه های یو سی اف اصفهان هستیم .

وی همچنین از پیوستن نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه برق کشور در اواخر دی امسال خبر داد و گفت : جشن این نیروگاه هسته ‌ای را بهمن امسال به صورت رسمی برگزار خواهیم کرد .

رئیس سازمان انرژی اتمی ، همچنین با اشاره به گزارش ‌های آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت ‌های هسته ‌ای ایران گفت : تاسیسات نطنز به خوبی کار می کند و حتی در گزارش آژانس توناژ اورانیوم غنی شده در ایران و تعداد سانتریفیوژها نیز اعلام شده است .

صالحی ، ادعای منابع غربی را در خصوص کند شدن فعالیت‌ های هسته ‌ای ایران رد کرد و گفت : امروز شاهد هستید که سوخت نیروگاه بوشهر به طور کامل انتقال یافته و درپوش نیروگاه گذاشته شده است .

وی آگاه کردن آژانس را تا پیش از ورود اورانیوم به سایت هسته ‌ای اصفهان ضروری ندانست و گفت : حال که اورانیوم کیک زرد نخستین بار وارد سایت اصفهان شده است ، به آژانس اعلام می کنیم تا تحت نظارت قرار گیرد .

رئیس سازمان انرژی اتمی ، ایده مبادله اورانیوم غنی‌ شده 20 درصد ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را غیر منطقی توصیف کرد و گفت : آنها چنین موضوعی را در قالب پیشنهاد رسمی مطرح نکرده‌ اند و مذاکرات در این باره ادامه دارد .

صالحی ، همچنین پیشرفت های هسته ای کشورمان را مایه یاس کشورهای غربی بیان کرد و گفت : غربی ها دل به این بسته بودند که ما ممکن است در تامین مواد اولیه گرفتار شویم ، ولی انتقال نخستین محموله کیک زرد به سایت هسته ای اصفهان ، نمونه ای از موفقیت ایران است .

وی با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به موضوع تامین مواد اولیه هسته ای گفت : مواد اولیه ، تضمین ‌کننده و اطمینان ‌بخش برای تامین مستمر سوخت هسته ای نیروگاه هایمان است که ما امروز شاهد این نخستین گام هستیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی ، درباره جوسازی ها و اقدامات رسانه ای غرب در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت : طرف مقابل و آنها که دارای اطلاعات هستند ، می دانند ، اما در افکار عمومی به گونه ای وانمود می کنند که گویی در ایران در زمینه هایی مشکلاتی وجود دارد .

صالحی افزود : قبلا گفته بودند ، ایران نمی تواند اورانیوم را در حد 20 درصد غنی سازی کند ، اما ما اکنون 35 کیلو اورانیوم 20 درصد تولید کرده ایم .

وی با بیان اینکه غربی ها قبلا گفته بودند ایران نمی تواند صفحه سوخت تولید کند ، تاکید کرد : ما ابتدا یک صفحه سوخت مجازی نشان دادیم و اکنون  تلاشی که صورت می گیرد امیدواریم در شهریور آینده بتوانیم نخستین مجتمع سوخت تولید شده در سایت اصفهان را به رآکتور تهران وارد کنیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی این موفقیت ها و همچنین توانمندی ایران را در اکتشاف ، استخراج و تبدیل مواد اولیه هسته ای به کیک زرد ، بر حضور قدرتمند کشورمان در روند مذاکرات آینده موثر توصیف کرد .

صالحی درباره طرح ایجاد بانک بین المللی سوخت هم ، گفت : ایران آمادگی ارائه خدمات در آن بانک را دارد .

وی با بیان اینکه تلاش کردیم سیکل سوخت را در داخل کشور تکمیل و نیازها را تامین کنیم ، افزود : در صورت تضمین تامین سوخت مطمئن و مستمر برای نیروگاه های هسته ای ، با پیشنهاد بانک سوخت مخالفتی نداریم .

رئیس سازمان انرژی اتمی ، با اشاره به اعلام آمادگی روس ها ، آمریکایی ها و آژانس برای ایجاد بانک سوخت هسته ای ، گفت : این بانک برای کشورهایی است که توانایی تولید سوخت را ندارند اما ایران توان  تولید سوخت را دارد.

به گفته صالحی ، شرایطی در این طرح ارائه شده که ممکن است سوخت مورد نیاز تامین نشود .

وی تصریح کرد : بانک سوخت با چارچوبی که جنبش عدم تعهد ایجاد کرده است ، اگر تضمین کننده تامین سوخت مطمئن و مستمر نیروگاه های کشور باشد ، با آن مخالفتی نداریم ؛ نه اینکه بهانه سیاسی بیاورند و سوخت را نرسانند .

رئیس سازمان انرژی اتمی ، درباره احتمال تولید سوخت در خارج از کشور گفت : زمانی که کنسرسیوم تشکیل شود ، نیازی نیست همه سوخت مورد نیاز صنایع هسته ای در داخل ایران تولید شود ، بلکه بخشی از آن نیز در روسیه تولید خواهد شد .

صالحی ، پیشنهاد تولید سوخت تحت لیسانس روسیه و با استفاده از امکانات مشترک را پیشنهادی منطقی و اصولی عنوان کرد که ایران در صورت موافقت طرفین با اجرایی شدن آن ، توانایی تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را خواهد داشت .
نظرات 3 + ارسال نظر
محمد مهدی سه‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:20 ق.ظ http://amuslimteacher.com

سلام ممنون از نظر دادن شما عزیز
بنده وبلاگ شمارو به لینک باکس روزانه ام اضافه کردم.

شیما چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:38 ب.ظ http://SHERANE.blogsky.com

سلام ممنون از نظرتون
تو شاعرا من فروغ اعتصامی رو می شنام عالی که
هر کدوم سبک خاص خود را داشته و ارزش خمخصوصی داشته اند

دانیال چهارشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:05 ب.ظ http://Danyal.ir

الان دیگه ایشون وزیر امور خارجه شده اند ...
یاد آقای متکی بخیر

البته طبیعیست که پستها به مرور زمان قدیمی می شوند.
بیشتر قسمت تولید کیک زردش مهم بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد